Maes Roland 23

Roland Maes opent eerste ‘Laadplein’ weg van de snelweg

WAREGEM - In Waregem opende de zogenaamde NRG-Hub recent zijn eerste Laadplein, en dit langs de drukke N43 die Desselgem met Waregem verbindt. Kenmerkend is het gebruik van groene stroom en de focus op veiligheid, prijsinformatie en comfort voor de gebruikers. NRG-Hub wil met een reeks van hybride laadpleinen buiten de autosnelweg de publieke laadinfrastructuur helpen verdichten. 'Architect' van dienst is alweer de groene ondernemer Roland Maes, ook bekend als boegbeeld en leider van de organisatie CEO's 4 Climate.

Begin 2023 werd in België de 100.000ste volledig elektrische auto ingeschreven. Verwacht wordt dat dit aantal nog dit jaar zal verdubbelen om in 2025 de kaap van de 500.000 te bereiken. Om al deze voertuigen op te laden zal de publieke laadinfrastructuur moeten meegroeien. Daarbij is niet enkel het aantal en type laadpalen van belang, maar ook hun spreiding.

Sinds kort kunnen elektrische voertuigen alvast terecht op een fonkelnieuw Laadplein ter hoogte van de Gentseweg 203 in Waregem. Het is het eerste in een reeks van laadpleinen met de naam NRG-Hub die weg van de snelweg zullen worden ingeplant en comfortabele en veilige laadsessies zullen aanbieden.

Project met toekomst

Roland Maes, oprichter van NRG-Hub, licht toe: “De publieke laadinfrastructuur bevindt zich vandaag vooral langs autosnelwegen. NRG-Hub mikt op locaties daarbuiten, niet iedereen rijdt de snelweg op om op te laden. Dit eerste Laadplein langs de N43 is een mooie illustratie van het potentieel: er komen hier dagelijks 25.000 voertuigen voorbij. Bovendien hebben we dit Laadplein zodanig ontwikkeld dat opladen er volledig veilig en stressloos kan verlopen”.

Het Laadplein is uitgerust met AC-laders, DC-laders en snelladers met een vermogen van 22 tot 300 KW. Het biedt plaats aan twintig voertuigen en is geschikt voor elektrische personenwagens, bestelwagens, e-bussen en e-trucks tot 16 ton. Om de veiligheid te waarborgen werkt het bedrijf met nummerplaatherkenning. Camera’s met artificiële intelligentie kunnen vreemde situaties zoals brand, sluikstorten of wapens herkennen en melden dit in realtime via e-mail aan de opzichter van het Laadplein of met een loeiende sirene.

Stroom van eigen kweek

De laadpalen zullen gevoed worden met stroom van zonnepanelen op de eigen site, van windmolens, negatieve groene stroom en deelstromen. Groen, groener, groenst dus.

“Onze Laadpleinen zullen op termijn ook bijdragen tot een verdichting van de publieke laadinfrastructuur”, dixit Roland Maes. “Met de exponentiële stijging van het aantal elektrische voertuigen zal die broodnodig zijn. Een beter gespreide oplaadcapaciteit zal ook helpen om de ‘range anxiety’ – de angst voor een lege batterij – te reduceren en sommigen over de streep te halen om hun dieselwagen of -truck te vervangen door een elektrisch exemplaar. Onrechtstreeks dragen we zo bij tot minder uitstoot. We laten dit Laadplein bovendien volledig op groene stroom draaien. Dat is uitzonderlijk, en een manier om onze mobiliteit extra te verduurzamen”.