Potten draaien is geen goedkope hobby. De grondstoffen en het materiaal zijn duur, en er kruipt heel wat tijd in het maken van een eindproduct. Als je er professioneel mee bezig bent, is het volgens keramist Bert Claes voor velen onmogelijk om enkel te leven van de verkoop.
“Ik ben er voltijds mee bezig, maar ik geef ook veel les. Deze winkel is voor mij een heel mooie gelegenheid om als keramist eens in een winkel te staan met mijn producten”, vertelt Bert. Hij is één van de dertien keramisten die zijn creaties verkoopt in Clayhub.
Clayhub is een initiatief van Kürt T’Kindt. Hij is de zaakvoerder van Colpaert-Van Leemputten, een bedrijf dat grondstoffen en klei aan keramisten verkoopt. “Af en toe verkopen keramisten op markten of via hun website, maar voor velen is het moeilijk om hun werk verkocht te krijgen. Met de pop-up willen we testen of er een markt is voor goede keramiek. Wat is een goede verkoopprijs en hoe kunnen we dat gemakkelijk verkopen?”, legt de zaakvoerder uit.
Lage commissie
De pop-up blijft tot en met december. Bij de keramisten wordt een lage commissie afgehouden bij de verkoop, en in ruil daarvoor baten ze elk twee dagen per maand de winkel uit. Daarmee willen ze nagaan of in de toekomst een systeem met een hogere commissie en een voltijdse winkelmedewerker een haalbaar alternatief is. Er is ook een webshop gelanceerd.
Het is de bedoeling dat na verloop van tijd andere keramisten dan de dertien huidige er hun werk verkopen. De mix van creatievelingen zorgt alleszins voor een heel verschillend aanbod in de winkel. “Sommige items zijn gemaakt met gietwerk, anderen zijn opgebouwd of gedraaid. Het ene werk is ook expressiever dan het andere. Iedere keramist heeft een eigen afwerkingsstijl en vormgeving”, zegt Bert. Je vindt in Clayhub al iets voor tien euro, maar je kan ook vierhonderd euro spenderen aan een item.