‘#YA-Underground’ heet de kelderverdieping, en daarmee is meteen de sfeer van de uitbreiding duidelijk. De kelderverdieping is enorm hip ingericht, met boekenrekken gemaakt van europaletten, en knusse leeshoeken. Een ‘coole’ uitbreiding specifiek gericht op de jeugd. “Vooral 15- tot 25-jarigen vinden terug de weg naar het lezen”, klinkt het.
Jongeren zitten maar al te graag met hun neus in de boeken. Dat bewijzen de posts met de #BookTok op TikTok die wereldwijd al meer dan 146 biljoen keer werd bekeken. “Het populaire sociale media kanaal TikTok kreeg jongeren weer aan het lezen. Ze inspireren en influencen elkaar door het delen van recensies en door boeken aan te bevelen. Ze geven ook hun voorkeur aan papieren boeken en minder aan e-books. Een evolutie die wij enkel kunnen toejuichen”, zegt Carl Lenaerts, CEO Standaard Boekhandel. (Lees verder onder de foto)
“De Gen Z’ers willen in een boekenwinkel niet bij de volwassen categorieën gaan zoeken naar hun favoriete titels, laat staan bij de kinder- en jeugdafdeling. Ze willen een eigen plek”, zegt Guido De Smet, directeur retail Standaard Boekhandel “Deze creëren we met #YA-Underground in Leuven, als grootste universiteits- en scholierenstad hét mekka van de young adults in Vlaanderen. Dankzij de uitbreiding is de winkel nu ook de grootste boekenwinkel van het land.”
#YA-Underground is en boekenshop gecombineerd met een lees- en belevingskelder op maat van jongeren. Je kan er samen lezen, LP’s draaien of gewoon chillen. Het is een plaats waar de jongeren niet alleen elkaar, maar ook hun favoriete auteurs kunnen ontmoeten én creatieve workshops kunnen volgen. Standaard Boekhandel wil zo een offline plek creëren waar jongeren letterlijk tussen de boeken kunnen zitten. Of misschien zelfs een #BookTok kunnen opnemen.
De nieuwe leeskelder bleek donderdag meteen een succes. De hele dag lang was het er druk, al van bij de opening om 9.30 uur. Het grote aanbod ‘young adult’-boeken kon ook duidelijk bekoren.