flexiq Foto: Elke Lamens

Peter Robberecht uit Brecht maakt de wereld met plezier slimmer en veerkrachtiger dankzij zijn nieuwe FlexiQ-spellen

Al spelenderwijs je snel leren aanpassen aan veranderende omstandigheden, dat is de essentie van het nieuwe spellenmerk FlexiQ. Peter Robberecht (54) uit Brecht verdiepte zich in de spellencultuur wereldwijd en pakt nu uit met acht exemplaren waarmee je flexibel leert denken.

Kinderen kunnen soms kwaad of emotioneel worden als hun omgeving verandert. Ze gaan ook fouten maken. Het is dus zaak om het aanpassingsvermogen van kinderen te bevorderen. Vandit laatste heeft spellenuitgever FlexiQ uit Brecht zijn missie gemaakt met het nieuwe, gelijknamige spellenmerk.

Op basis van wetenschappelijke modellen en praktijkinzichten van experten, realiseerde Peter Robberecht, de man achter FlexiQ, intussen acht spellen die het flexibel denken stimuleren. Asmodee, marktleider als verdeler en uitgever van gezelschapsspellen in België, nam de FlexiQ-spellen alvast op in het gamma.

“Deze spelletjes spelen, is niet alleen bijzonder leuk”, meent Bert De Smet, directeur van Asmodee België. “Het helpt kinderen ook om flexibeler te denken. Wat van pas kan komen in het dagelijkse leven, nu en later.”

AQ is nieuwe intelligentie

Enkele jaren geleden kreeg Peter Robberecht zelf de spelmicrobe te pakken. Als directeur marketing en sales voor een Vlaamse fabrikant van educatieve spellen leerde hij de markt goed kennen. “Het is een enorm gefragmenteerde markt. Er komen jaarlijks pakweg duizend nieuwe spellen uit, waarvan slechts 10% het overleeft.”

Als consultant voor een internationale spellenfabrikant analyseerde Robberecht meer dan vijftig spellen. “Ik verdiepte me vooral in de spelregels en de vaardigheden die nodig zijn om de spellen te spelen. Flexibel denken is een van de belangrijkste vaardigheden van de toekomst. Het is de sleutel tot creativiteit en innovatie, het versterkt het vermogen om nieuwe ideeën te ontwikkelen, nieuwe verbanden te leggen en zo tot uitvindingen te komen.”

Robberecht spreekt naast IQ en EQ graag ook over AQ (adaptability quotiënt, red.): “Cognitieve flexibiliteit maakt slimmer en bevordert de veerkracht, omdat er meer vermogen is om je aan te passen aan een veranderende omgeving. Dat geldt niet alleen voor kinderen, maar ook voor volwassenen. Deze spellen zijn daarom heel leuk om met het hele gezin te spelen.”

Met plezier sneller leren

Kindertherapeute Wendy Peerlings uit Hasselt: “Kinderen verwerken door de juiste prikkels tegenslagen beter en passen zich makkelijker aan wisselende omgevingen en gedragingen van anderen aan. Het helpt hen om later makkelijker emoties, gedachten en intenties van anderen te begrijpen.”

Wendy is leerkracht én Master in Psychomotorische ontwikkeling en therapie en ziet in haar praktijk dagelijks hoe spelprikkels het leerproces bevorderen: “Je hersenen leren sneller als je ergens plezier aan beleeft.”

Dat is meteen ook het opzet van FlexiQ. Robberecht bouwt sinds januari vorig jaar gestaag aan dit spellenmerk. De acht spellen stimuleren zes vaardigheden van ‘vloeiende intelligentie’, die je ontwikkelt vanuit logisch redeneren: focus en herfocus, probleemoplossend denken, werkgeheugen trainen, meerdere opties overwegen, van perspectief wisselen en verbindingen maken. Het vloeiende zeshoekige logo, maar ook de vorm van de gepatenteerde spelkaarten van FlexiQ verwijzen daar steevast naar.

Coole twist

“Spellen doen sowieso altijd nadenken, maar met deze reeks zijn we nog een stapje verder gegaan”, benadrukt Peter Robberecht. “Naast de al eerder genoemde zes vaardigheden komen er nog andere aan bod, zoals reactiesnelheid en planmatig denken. Dat gebeurt spelenderwijs met kaarten, en tactische en strategische concepten. Elk spel bevat ook een coole twist, juist om het aanpassingsvermogen te triggeren.”

Kenmerkend voor de FlexiQ-spellen is dat ze er tof uitzien met veel kleur en leuke designs. Ze zijn origineel, de spelregels zijn simpel en kort uit te leggen. Je kan bijvoorbeeld via een QR-code naar een filmpje gaan waarin het spel in twee minuten wordt uitgelegd. De spellen hebben een korte speeltijd, tussen de vijf en twintig minuten, waardoor ze vaker opnieuw gespeeld worden en geluk het eindresultaat niet beïnvloedt.

Wereldwijd succes

Het gaat intussen hard voor FlexiQ, want de spellen worden wereldwijd al verdeeld in dertig landen. Naast lanen in Europa, is er ook vraag naar in de Verenigde Staten, Canada, Mexico, een aantal Aziatische landen, Nieuw-Zeeland en Australië. “Vooral het innovatieve karakter spreekt de mensen wereldwijd aan. Een aantal spellen komt uit het buitenland, maar werden door ons helemaal volgens het FlexiQ-concept herwerkt”, verklaar Robberecht het succes.

In ons land zijn de spellen te koop in speelgoedwinkels, boekhandels en via de webshop. De spellen kosten tussen 12,95 en 24,95 euro.

www.flexiqgames.com