© rr © rr

Tiense Suiker steekt in het nieuw (behalve één iconische verpakking)

De verpakkingen van het Tiense Suiker-gamma ondergaan een totale metamorfose. De suikerbiet, het kloppend hart van het bedrijf, staat nu centraal. Tiense Suiker wil zo de consumenten beter informeren over de lokale oorsprong van suiker. De producten zelf veranderen niet, net zoals het logo en de iconisch cassonadeverpakking.

De biet wordt nog meer in de verf gezet. “We merkten dat heel wat consumenten niet stilstaan bij de oorsprong van suiker en dat vinden we jammer”, zegt Anna Pietraszek, marketing manager bij Tiense Suiker. “We hopen dat we via de nieuwe verpakking het verhaal ‘van biet naar suiker’ tot bij de consument kunnen brengen. En dat verhaal gaat dat de suiker van Tiense Suiker voor de volle 100 procent uit de natuur komt en geen andere ingrediënten bevat. De suiker wordt geoogst uit lokale suikerbieten, die gemiddeld op maximum 50 kilometer van de fabriek geteeld worden door onze landbouwers.”

De suikerbiet wordt op de nieuwe verpakking grafisch afgebeeld als kloppend hart. “Onze bieten zijn dan ook het hart van dit bedrijf”, legt Pietraszek uit. “De Belgische vlag op de voorkant en extra uitleg op de achterzijde moeten het lokale aspect en de nauwe band met de landbouwers extra benadrukken.” (lees verder onder de foto)

Ook aan het kleurenpalet werd gesleuteld. “We zochten naar manieren om de verpakkingen zelf duurzamer te maken”, zegt Anna. “Dit kan onder andere door minder inkt te gebruiken. We zijn gegaan voor natuurlijke en zachtere pastelkleuren, die ook de identiteit van onze producten ook beter weerspiegelen.”

Kindje

Met de nieuwe verpakkingen blijven een aantal traditionele elementen behouden, zoals bijvoorbeeld het T-Logo. Opvallend: ook de bekende verpakking van cassonade graeffe, de zogenaamde ‘kinnekessuiker’, waar een kindje op staat, blijft grotendeels ongewijzigd. “Het is zo iconisch dat we dat behouden”, klinkt het bij Tiense Suiker. Op die verpakking staat al sinds jaar en dag een jongetje op. “Oorspronkelijk werd dit product in Brussel gemaakt, maar in 1958 werd het overgenomen door Tiense Suiker. De verpakking is toen lichtjes aangepast, door het T-logo toe te voegen, maar het kind bleef erop. We merkten ook dat het echt leeft bij onze consumenten, ze associëren er leuke dingen mee”, zegt Déborah Motteux, marketing en communication officer.

Het nieuwe gamma zal geleidelijk aan de oude vervangen, afhankelijk van de stocks in de verschillende winkels.