Aldi is al sinds 1999 aanwezig in Herselt. De werkzaamheden aan de winkel in de Dieperstraat begonnen in januari. Vijf maanden later staat een team van twaalf medewerkers er opnieuw klaar voor de klanten. De verkoopoppervlakte van de nieuwe winkel is met een vierde uitgebreid, van ongeveer 800 naar ongeveer 1.000 vierkante meter.
De heropening begon woensdagochtend met een feestelijk lintjeknip. “Een glazen voorgevel geeft de nieuwe winkel een moderne uitstraling”, zegt Jente Thijs, manager construction bij Aldi België. “Een deel van de gevel wordt ook ingericht als groengevel met beplanting en bloemen om bij te dragen aan een groenere omgeving. De gevel bestaat uit circulair bouwmateriaal: de gevelstenen zijn vastgeklikt in plaats van gemetst. Dat betekent dat het materiaal heel eenvoudig gerecupereerd kan worden bij mogelijke uitbreidingen of voor nieuwe bouwprojecten.”
De Herseltse Aldi-winkel is de eerste in België die met zo’n gevelstenen is gebouwd, deelt de supermarktketen mee. Maar de vernieuwing draaide niet alleen rond uitbreiding en uitstraling. Ook duurzaamheid was een drijfveer. De winkel verbruikt nu geen aardgas meer dankzij een warmterecuperatiesysteem. De koeling gebeurt met een efficiënte CO2-koeling met natuurlijke koelmiddelen. Op het dak is plaats voorzien voor meer dan 170 zonnepanelen. Net als de gevel, krijgt ook een deel van het dak beplanting.
Huismerken
Binnen legt een nieuwe winkelinrichting de nadruk op het groeiende versaanbod. Klanten vinden meteen bij het binnenkomen alle verse groenten en fruit, vers vlees en verse vis. Dat moet een heuse versmarktbeleving creëren. Ook de wekelijkse promo’s op verse groenten en fruit staan voortaan bij de ingang.
“Negen op tien Aldi-klanten kopen verse producten bij ons”, stelt Sylvie Mullens, manager verkoop van het regionale hoofdkantoor Aldi Heusden- Zolder. “Nu die vooraan in de winkel liggen, kan de winkelkar meteen gevuld worden met het meest essentiële. De nieuwe inrichting maakt het winkelen dus nog eenvoudiger.”
Aan de kern van het Aldi-concept wordt niet geraakt. Meer dan 90% van het vaste assortiment bestaat uit eigen merken. Ook de efficiëntie van de supermarktketen, zoals het presenteren van producten op palletten, blijft behouden.