Op dit moment is er geen alternatieve vaarweg beschikbaar, aldus Voka. Als er morgen opnieuw, en ditmaal veel erger, een incident is op de Leie, dan is de economische schade niet te overzien. Bedrijven rekenen op de binnenvaart om goederen op een veilige en bedrijfszekere manier van en naar de bedrijven te krijgen. Één schip op de Leie haalt 220 vrachtwagens van de weg. Dit zorgt voor veiligere wegen en een schonere manier van transporteren.
Duurzame toekomst
Voka West-Vlaanderen dringt al jaren aan op de opwaardering van het Kanaal Bossuit-Kortrijk. Via deze bypass kunnen schepen van de Leie naar de Schelde varen om zo hun vaarroute verder te zetten. Dit is investeren in de duurzame toekomst van transport in onze regio.
Als er morgen een schip vaart tegen de sluis van Sint-Baafs-Vijve waardoor de sluis weken of zelfs maanden onbruikbaar is door herstelwerkzaamheden, dan zijn bedrijven langs het Kanaal Roeselare-Leie niet bereikbaar voor schepen die komen vanuit de richting van bijvoorbeeld Gent of Antwerpen. Het Kanaal Roeselare-Leie is goed voor 40% van alle trafiek op de Leie – meer dan 4,5 miljoen ton. Het economisch belang is groot want heel wat bedrijven en hun medewerkers zijn afhankelijk van onze rivieren en kanalen.
Kanaal Bossuit-Kortrijk
“Een onverwachte stremming op de Leie kan je vergelijken met een blokkade zonder omwegen van de E40″, aldus Bert Mons, gedelegeerd bestuurder van Voka West-Vlaanderen. “Dit accepteren we toch ook niet? Waarom dan een blokkade accepteren van de Leie of de Schelde zonder alternatieven? Het Kanaal Bossuit-Kortrijk moet dringend een volwaardige bypass worden om onze ingezette modal shift verder te kunnen zetten. Steeds meer bedrijven die al dan niet rechtstreeks aan een waterweg liggen, kiezen voor binnenvaart als transportsnelweg van de toekomst. Willen we een veiliger wegverkeer en inzetten op onze klimaattransitie, dan moeten we zorgen voor betrouwbare waterwegen.”