Karel van Besien en Cindy Peters van Livlina liggen al jaren in onmin met overbuur Maxime Ceragioli (rechts). © pvs Karel van Besien en Cindy Peters van Livlina liggen al jaren in onmin met overbuur Maxime Ceragioli (rechts). © pvs

Bedrijf probeert omwonenden gerust te stellen met nieuwe vergunning, maar vete met overbuur duurt voort

Distributiecentrum Livlina in de Eigenlostraat in Sint-Niklaas verkreeg eind mei een nieuwe omgevingsvergunning. “Een verbetering voor de omgeving. We willen een goede buur zijn”, zegt CEO Cindy Peeters. “Niets van, de overlast blijft”, zegt overbuur Maxime (50), met wie het bedrijf al jaren in de clinch ligt.

Het bedrijf Livlina is al twintig jaar actief op zijn site in de Eigenlostraat. De aanwezigheid van het distributiecentrum van 19.000 vierkante meter veroorzaakt al enige tijd wrevel bij de buurtbewoners. Vooral overbuur Maxime Ceragioli (50) kan er boeken over schrijven. Het bedrijf kreeg vorige maand zijn nieuwe omgevingsvergunning, volgens hen worden hiermee de grieven van de omwonenden ingelost. “We hebben voor onze nieuwe vergunning onze processen geëvalueerd en gekeken waar onze werking verbeterd kon worden”, zegt de CEO.

Het bedrijf zorgt onder meer voor een betere flow van het in en uitrijden van vrachtwagens. Er worden ook akoestische schermen geplaatst om de geluidsoverlast tot een minimum te beperken. “Aangezien onze goederen gekoeld moeten blijven, zorgde het koeltransport voor geluidsoverlast. Vrachtwagens worden nu verplicht hun motoren stil te leggen. Wij voorzien aansluitingen op ons elektriciteitsnet om de koeling te verzekeren”, zegt de CEO. “Alle aanpassingswerken worden geraamd op een miljoen euro. Dit zal de leefbaarheid in de buurt sterk verbeteren. Iedereen wil graag goeie buren en wij willen dat ook zijn.”

Het in- en uitrijden wordt aangepakt en er worden ook akoestische wanden geplaatst. © IF
Het in- en uitrijden wordt aangepakt en er worden ook akoestische wanden geplaatst. — © IF

Overbuur Maxime Ceragioli heeft weinig vertrouwen in de wijzigingen. Al jarenlang zit het er bovenarms op tussen hem en Livlina. De situatie is ondertussen ontaard in een ware procedureslag. Maxime werd onlangs nog veroordeeld tot een celstraf van vier maanden voor het belemmeren van het doorgaand verkeer. Anderzijds heeft Livlina al 50.000 euro aan dwangsommen moeten betalen.

“De nieuwe omgevingsvergunning brengt weinig zoden aan de dijk”, zegt hij. “Er blijft nog steeds een gevaarlijke verkeerssituatie voor de zwakke weggebruiker. Het is een kwestie van tijd tot hier zich een ongeval voordoet. De aanpassingen zijn mooi in theorie, maar afhankelijk van teveel menselijke factoren. Wie gaat dit allemaal controleren?” Maxime wordt er ondertussen moedeloos van. “Het is vechten tegen de bierkaai. Ik word hier weggepest en ik denk dat ik dit binnenkort ook ga doen. Ik geef het nog maximum vijf jaar tot ik hier weg ben”, zegt hij.

Vrachtwagens worden verplicht hun motoren stil te leggen. © pvs
Vrachtwagens worden verplicht hun motoren stil te leggen. © pvs