Na corona, wilden de deelnemende bedrijven uit de West- en Oost-Vlaamse vloerbekledingssector zichzelf terug in de kijker plaatsen met een unieke formule: gasten van over de hele wereld werden uitgenodigd om in Vlaanderen kennis te maken met de bedrijven zelf, met de producten, met de fabrieken, met de innovatietechnieken, met de mensen achter de cijfers. Een alternatieve formule die aansloeg en ook de volle steun kreeg van de sectorfederatie Fedustria, POM en FIT (Flanders Investment & Trade).
In vergelijking met de eerste editie kwamen tot 60 procent meer bezoekers naar onze contreien afgezakt. Volgens Jan Dossche US Floors/Coretec), één van de grote bezielers en bedenkers van FFD, kwamen de bezoekers uit liefst 68 verschillende landen. Van Brazilië over Bahrein tot Australië om zo te zeggen. Woensdagavond kregen al die buitenlanders ook een megafuif aangeboden in Kortrijk Xpo.
Barbara Lagae van Kortrijk Xpo kondigde aan dat het Kortrijkse beurzencomplex volgend jaar ook FFD nieuwe vleugels wil helpen geven. Naast de bezoeken die plaats vinden bij de bedrijven zelf, zal er ook in Kortrijk Xpo een parallelle beurs worden georganiseerd voor de bedrijven van hier die dat willen en nog altijd meer heil zien in een klassieke beursstand.
Tweejaarlijkse beurs
Die ‘mini-beurs’ zal in 2024 voor het eerst plaats vinden en zal doorgaan in hetzelfde jaar als Domotex in Hannover (dé place to be voor de sector), dat voortaan ook maar om de twee jaar wordt georganiseerd. Volgens sommigen zou alterneren met Domotex een beter idee zijn voor FDD. Want ook FFD wil zichzelf slechts om de twee jaar tonen aan de wereld. De derde editie is dus voor 2024, de vierde editie meteen voor 2026. “Omdat je nu eenmaal niet jaarlijks kan uitpakken met grote innovaties en omdat alle grote beurzen ook graag een jaar schrikkelen”, zo luidt de boodschap vanuit FDD.