VanWinckelmann Foto: Joren De Weerdt

Beauty store Von Winckelmann start als eerste met online masterclasses voor make-upartiesten

MECHELEN - De beauty store Von Winckelmann is een van de kleinste winkels in de Onze-Lieve-Vrouwestraat in Mechelen. Maar zo klein de vloeroppervlakte is, zo groot is de ambitie en de overtuiging van zaakvoerster Eva Trappeniers (34). Tien jaar geleden begon ze als make-upartist en haarstyliste in de trouwsector. Een coronapandemie, een pop-up winkel, een webshop en een eigen beauty store later organiseert ze haar eigen online masterclasses voor collega’s uit de sector.

Nochtans leek niets erop te wijzen dat Eva Trappeniers in de beautysector zou belanden. Ze studeerde af aan Thomas More in Mechelen als interieurvormgeefster. “Ik ben een creatief persoon. Ik ben interieurvormgeving gaan studeren omdat ik wou creëren. Dat maakt mij blij. Maar toen ik afstudeerde, besefte ik dat de realiteit was dat ik niet zo’n toffe opdrachten zou gaan krijgen als in de school. We bevonden ons toen ook midden in de financiële crisis, waardoor er geen werk was in die sector. Ik ben dan maar in de retail gaan werken. Ik maakte voor mijzelf een lijstje van wat ik het liefst wou doen. Make-upartist stond daar bij. Ik ben een opleiding gaan volgen en voelde dat het mij lag. Je kan creatief zijn en je maakt meteen een impact bij mensen en je krijgt ook direct feedback. Von Winckelmann was geboren. En als je je afvraagt van waar de naam komt. Het is gewoon simpelweg de familienaam van mijn moeder.”

Afval uit de oceaan

Eva weet wat ze smeert, want ze werkt bewust enkel met duurzame producten. De meesten worden in België gemaakt. “Enerzijds omdat je dicht bij de producent staat. Je weet perfect hoe ze het maken. In de tweede plaats steun ik op die manier de Belgische economie. Ik focus mij op producenten die duurzaamheid hoog in het vaandel dragen. Ik heb bijvoorbeeld een producent die oliën koud laat persen, zodat er geen energie moet verbruikt worden in het proces. Een van mijn andere producenten gebruikt voor de verpakking ocean waste-plastics, anderen kiezen voor glas. Ook de verpakking zelf is vaak van gerecycleerd karton.”

“Uiteraard blijft de kwaliteit van het product even belangrijk. Je merkt trouwens dat steeds meer mensen die visie volgen. Vroeger was het enige wat telde dat je goed kon schminken, maar de voorbije jaren is dat enorm geëvolueerd. Mensen willen weten waar ze hun geld aan geven. Ik merk dat duidelijk in de winkel. Ondanks alle economische en Covid-crisissen gaat de verkoop in stijgende lijn. Synthetische producten of massaproductie worden vooral gemaakt om veel te verkopen. Dat doet men door er synthetische parfums aan toe te voegen die eigenlijk niks te maken hebben met huidverzorging, of door de houdbaarheidsdatum te verlengen met bewaarmiddelen. Ik werk liever samen met kleinere merken met een eigen filosofie en kwalitatieve producten. De merken die ik verkoop hebben minstens 70% aan gecertifieerde biologische ingrediënten.”

Foto: Joren De Weerdt

Ook de maquillage zelf is de afgelopen geëvolueerd volgens Eva. “Er is echt een heel groot verschil in make-up. Je hebt enerzijds de natural beauty-look, die heel populair is. Daarbij gebruik je zo weinig mogelijk producten om jezelf te laten stralen. Dat is een goeie evolutie. Anderzijds is er een hele generatie jongeren die beïnvloed worden door TikTok en zich heel extreem schminken. Dat vind ik jammer. Het gaat vaak over dikke lagen van producten. De mensen die hier bij mij komen, zitten meestal in de leeftijdscategorie van 25 tot 55 jaar.”

Zoom meetings

Eva is al tien jaar aan de slag make-upartist in de bruidsector. Ze is gekend om de natuurlijke looks met natuurlijke producten. Maar door corona was haar goedgevulde agenda van de ene op de andere dag helemaal leeg. “Ik heb op hele korte tijd een webshop opgestart om alle merken die ik zelf professioneel gebruikte, ook te verkopen. Dat sloeg meteen aan. Ik denk dat dat kwam omdat iedereen zichzelf constant in beeld zag tijdens videoconferenties en zoom meetings. Bovendien was er meer tijd om zich wat beter te verzorgen. Na de coronacrisis ben ik hier anderhalf jaar geleden met de winkel gestart. Ik verkoop hier de producten en ik doe hier ook maquillage en hairstyling en geef make-up advies. Dat zijn mijn favoriete klanten want er zijn vaak mensen bij die zich nooit schminken. Met drie of vier basisproducten kunnen ze een verschil maken. Ze leren hier ook hoe ze zich moeten schminken. Er is veel meer aandacht voor huidverzorging. Het is ook belangrijk om je elke dag te beschermen tegen de zon zodat je huid langer gezond blijft.

Masterclass

Deze week lanceert Eva haar eerste online videocursus voor professionelen. Ze is bedoeld om je als make-upartist succesvol te lanceren in de trouwsector. Dit is uniek, want zowel online als offline bestaat deze opleidingen nog niet. “Trouwen zit opnieuw in de lift en vooral de vraag naar een duurzame manier van werken, met natuurlijke beautyproducten, stijgt de laatste jaren enorm. Mijn agenda zit overvol en ik ken amper professionelen waar ik de bruiden in spe naar kan doorverwijzen. Daarmee hoop ik met deze cursus zo veel mogelijk beauty-professionals te bereiken, zodat de Belgische bruiden de komende jaren steeds makkelijker terechtkunnen bij een make-upartist die werkt met natuurlijke, diervriendelijke en duurzame producten.”