De dertig deelnemende ondernemingen zijn op zoek naar technisch- en tuinbouwtalent en stelden zichzelf voor, gaven informatie over de verschillende stage- én carrièremogelijkheden binnen het bedrijf. De leerlingen uit het vierde en vijfde jaar konden op hun beurt vragen stellen, hun cv achterlaten en zelfs een sollicitatiegesprek vastleggen.
Lees ook: Met zware investering bij PTS Mechelen speelt provincie in op arbeidsmarkt
Vanaf volgend schooljaar lopen de jongeren in het vijfde leerjaar al stage. De jobdag is dus de ideale gelegenheid om nieuwe bedrijven te leren kennen en de leerlingen in contact te brengen met professionals uit de bedrijfswereld, aldus directeur Kim Vervenne.
Ook vertegenwoordigers van Pringles waren op zoek naar nieuw talent. “We gaan binnenkort een aanvraag indienen om te starten met duaal leren. Om de combinatie met school mogelijk te maken, kan dat wel alleen in de dagploeg”, vertelt Sainah Waardenburg van Pringles. “We hebben vandaag gemerkt dat er veel interesse is bij de leerlingen. Een job in een productieomgeving in de voedingssector was misschien niet iets waar ze eerst aan dachten, maar ook daar zijn technische profielen nodig. ”
Groene sector
Wat opvalt is dat de ‘groene sector’ goed vertegenwoordigd was op de jobdag. De leerlingen konden informatie vergaren bij grote spelers uit de tuinaanlegsector, maar ook zelfstandige tuinaannemers die zich specialiseerden in bijvoorbeeld tuinonderhoud. De meeste ondernemers hadden in het verleden al stagiaires over de vloer gekregen. “We vinden het belangrijk dat studenten ons leren kennen”, zegt Ann Joos van Joos Tuinarchitectuur. “We zoeken vooral enthousiaste medewerkers die samen met ons voor een mooi resultaat willen gaan.”
“Echt leren doe je vooral door het zelf te doen”
Oud-leerling Gino Corbeel studeerde vijftien jaar geleden af en startte drie jaar geleden met zijn eigen tuinaanlegbedrijf ‘De tuinbeleving’. “Ik ben vandaag op de jobdag omdat ik als oud-leerling nog steeds een goede band heb met de school”, vertelt Corbeel. “Een PTS-leerling opleiden in een duaal traject spreekt me dan ook zeker aan. Ik weet uit ervaring dat theorie belangrijk is, maar écht leren doe je toch vooral door het zelf te doen.”
Dat beaamt ook Brent Kestemont, leerling in het vierde leerjaar Tuinaanleg en –beheer. Hij gaat volgende schooljaar voor het eerst op stage en luistert dan ook geboeid naar de toelichting van Gino. “Het is mijn droom om later ook als zelfstandige aan de slag te gaan. Door vandaag met verschillende tuinaanlegbedrijven te praten, kom ik meer te weten over wat zij precies doen. Zelf ben ik vooral geïnteresseerd in tuinonderhoud maar ook over de aanleg van tuinen wil ik graag meer leren tijdens mijn stage.”