bevers

Bevers & Bevers bediende tienduizenden voetbalfans tijdens bekerfinale: “Extreme editie met héél dorstige supportersgroepen”

MALLE - De tienduizenden voetbalfans die zondag de bekerfinale volgden hadden grote honger én dorst. Dat ondervonden de vele kraampjes van Bevers & Bevers, de eventcateraar uit Malle. Het bedrijf van CEO Jurgen Bevers schakelde zo’n duizend medewerkers in om de supporters van Antwerp en Mechelen te bevoorraden, in en rond het Koning Boudewijnstadion, maar ook aan de Bosuil.

Bevers & Bevers baat al jarenlang de voedsel- en drankpunten op de bekerfinale uit, maar volgens CEO Jurgen Bevers was dit jaar een extreme editie. Hoeveel liter bier er ditmaal over de togen ging, blijft een goedbewaard geheim. “Maar we zagen twee supportersgroepen die héél goed konden consumeren”, knipoogt Bevers. “Ook het weer zat mee. En de Antwerpfans hadden geloof ik nog schade in te halen na de bekerwinst van 2020, die ze door corona niet konden vieren.”

De eet- en drankpunten van het Malse bedrijf stonden in de supportersdorpen van beide clubs aan het Atomium, in en rond het Koning Boudewijnstadion zelf en op Parking C. “Ook de catering bij het groot scherm aan de Bosuil hebben wij volledig gedaan”, zegt Bevers. “Alles samen hebben we ongeveer duizend medewerkers ingeschakeld, op meer dan honderd verkooppunten.”

Grootste evenementencateraar van de Benelux 

Met zo’n veertigduizend fans in Brussel en nog eens enkele duizenden in Deurne was de bekerfinale een groot evenement. Dat blijkt exact waarin Bevers & Bevers gespecialiseerd is. “Wij verzorgen de publiekscatering op stadionconcerten, Rock Werchter, Pukkelpop, de Formule 1 Grand Prix van Spa-Francorchamps, bijna alle cyclocrossen, de matchen van de Rode Duivels op de Heizel en de matchen van zeven voetbalploegen in eerste klasse. Zowel Antwerp als KV Mechelen zijn ook tijdens het seizoen klant bij ons.”

In de sector van de evenementencatering is ‘den Bevers’ uit Malle dan ook een begrip. Heel lang was er echter sprake van twee verschillende cateringbedrijven. Het ene werd in 1974 opgericht door Jos Bevers in Rijkevorsel, het andere vier jaar later door zijn broer Frans in Oostmalle. De twee bedrijven waren decennialang verwikkeld in een hevige concurrentiestrijd, tot beide takken van de familie in 2019 de plooien gladstreken en het ene bedrijf het andere overnam. Sindsdien is Bevers & Bevers marktleider in de Benelux. “De coronajaren na de overname waren moeilijk, maar vandaag zijn we de eenmaking goed doorgekomen.”

Restjes op de betaalkaart 

Zoals bij veel evenementen die Bevers & Bevers catert, betaalden fans zondag met een betaalkaart waar ze zelf geld op konden zetten. “We hebben zo’n 24.000 Beverskaarten verdeeld”, zegt Jurgen Bevers. “De twee clubs konden op voorhand al kaarten uitdelen aan de supporters. We zagen in de dagen voor de finale al dat er volop geld werd opgezet.”

Wellicht hadden veel fans zondag na sluiting van de kraampjes nog geld op hun kaart staan: overschot van het bedrag dat ze erop hadden gezet, of statiegeld van de herbruikbare bekers die ze inruilden aan de recycle-punten. Maar dat geld is niet verloren, zegt Bevers. “Het bedrag is nog veertien maanden geldig en kan gebruikt worden op andere evenementen waar wij staan, zoals de Memorial Van Damme of op de cyclocrossen in het najaar. Als je er later nog geld op zet, beginnen die veertien maanden opnieuw. Enkel wanneer de kaart die hele periode niet gebruikt wordt, gaat het bedrag naar nul.”

Maar ook een terugbetaling is mogelijk. “Die kunnen mensen aanvragen door de QR-code op de kaart te scannen en zich te registeren. De service kost 1 euro, eigenlijk is dat de kost van de kaart. Die krijgen de mensen gratis.”

Bevers & Bevers voerde de betaalkaarten in om het statiegeldsysteem voor herbruikbare bekers vlotter te laten verlopen. En dat systeem heeft tijdens de finale heel goed gewerkt, zegt Bevers: “Meer dan 97% van de herbruikbare bekers zijn terug binnengebracht in de aparte recycle-punten.”