België doet het beter dan de rest van Europa op vlak van export. Gemiddeld haalt in Europa slechts 49 procent van de bedrijven meer dan de helft van hun omzet uit het buitenland.
Verder zegt 77 procent van de Belgische bedrijven in het onderzoek dat export hun omzet heeft gestimuleerd. Daarmee lijkt het ook de motor te zijn voor digitale transformatie, innovatie en een breder productaanbod bij onze kmo’s.
Europa
De belangrijkste exportmarkt voor Europese bedrijven, en ook voor België, blijft de Europese Unie. Daarnaast blijkt ook het Midden-Oosten een belangrijke afzetmarkt voor Belgische kmo’s.
Digitalisering
Hoewel export bedrijven stimuleert om te digitaliseren, hinkt België op dat vlak nog achterop. Slechts 35 procent van onze kmo’s zijn volledig gedigitaliseerd, in vergelijking met 38 procent voor de andere Europese landen in de studie.
Toch blijkt digitalisering de toekomst voor bedrijven die hun producten willen exporteren. Zowel kleine als grotere bedrijven geven aan dat online marktplaatsen essentieel zijn voor de uitbouw van hun bedrijf. De meeste Europese bedrijven (61 procent) werken daarom intussen zelf met een online marktplaats. In België klimt dat percentage zelfs tot 75 procent.