Fanshop KV Mechelen Foto: Dirk Vertommen

Binnenkijken in de fanshop van KV Mechelen: “Wij zijn een sjaal-club”

MECHELEN - 19.000 KV Mechelen-supporters kleuren zondag de tribunes van het Koning Boudewijnstadion geel en rood. Geelrode truitjes, geelrode petjes, geelrode sweaters en sjaals… veel sjaals. “Wij zijn nu eenmaal een sjaal-club”, zegt Kurt Van der Vekens (52), merchandise manager van voetbalclub KV Mechelen en uitbater van de fanshop in het stadion van Malinwa. Onze reporter ging er een kijkje nemen achter de schermen.

Het eerste wat ons opvalt wanneer we de fanshop binnenstappen, is dat er veel lege plaatsjes zijn in de rekken en op de legplanken. “De voorbije dagen was het hier een overrompeling”, zegt Kurt Van der Vekens. “Iedereen wil nog snel een speciaal truitje of een sjaal voor de bekerfinale. Stel dat we de finale winnen, dan wordt dat natuurlijk een echt collectors item. Maar we verkopen vooral heel veel sjaals. Je ziet dat ook in de tribunes. Dat zijn de meest verkochte artikelen. Alleen al voor de bekerfinale verkopen we vlotjes meer dan duizend sjaals.”

 

 

40 jaar kakker

De fanshop van KV Mechelen bevindt zich aan de ingang van het AFAS-stadion en is van dinsdag tot vrijdag open én ook op wedstrijddagen. Als merchandise manager is Kurt Van der Vekens betrokken van bij het ontwerp van de artikelen tot en met de verkoop ervan. “Sommige ontwerpen maak ik zelf, anderen gebeuren in overleg met onze partner. Ik bepaal de aantallen die we bestellen, welke artikelen we verkopen, ik bepaal de budgetten en zorg ook voor de kledij van alle spelers. Het is meer dan een fulltime job. Ik werk als zelfstandige voor KV Mechelen, maar ik loop hier al veertig jaar rond. Ik heb vroeger nog in het bestuur van het supportersorgaan gezeten, ik heb de Malinwa Kids Club opgericht, ik ben twintig jaar vrijwilliger geweest,… Een kakker in hart en nieren, zeg maar. Toen mij gevraagd werd om de fanshop te doen, heb ik meteen ja gezegd.”

 

3D-puzzel

Over een heel seizoen verkoopt Kurt meerdere tientallen verschillende items. “We zorgen dat we altijd een gedifferentieerd aanbod hebben van hoodies, truien, T-shirts en natuurlijk sjaals. Maar ook minder voor de hand liggende zaken zoals een 3D-puzzel van het stadion, mokken, armbandjes en zelfs padelrackets. Elk seizoen vernieuwen we ons aanbod.”

Terwijl onze reporter Kurt interviewt, is het een komen en gaan van supporters in de fanshop. Allemaal willen ze nog een sweater, een T-shirt of een sjaal. De meesten hebben er behoorlijk wat geld voor over. Een sweater kost immers al vlug meer dan 70 euro. “We hebben ervoor gekozen om goeie kwaliteit te verkopen. Bovendien zijn de inkoopprijzen het afgelopen jaar enorm gestegen. Veel van die dingen komen uit het Verre Oosten en de transportkosten zijn zeer hoog”, legt Kurt uit. “Zoals je ziet is het behoorlijk druk, maar dat is nog niets in vergelijking met een matchdag. Dan zijn we ongeveer twee uur geopend en op die tijd komen er tot driehonderd klanten over de vloer. Speciaal voor de beker hebben we een aantal speciale items gemaakt. Uiteraard ook twee sjaals: een duosjaal waar ook de naam van de tegenstander op staat en een sjaal in het zwart. Die hadden we nog niet. We hebben ook speciale T-shirts, sweaters en hoodies voor de finale. Naast de sjaals zijn de wedstrijdshirts het populairst. Die zijn identiek aan die waarmee de spelers op het veld staan. Onze klanten zijn heel divers: van heel jong tot ouder. We richten ons met bepaalde artikelen ook op bepaalde doelgroepen.”

 

 

‘Vraag niet wat de club voor jou kan doen, maar vraag wat jij voor de club kan doen’

Naast de fysieke shop in het stadion is er ook een webshop. “In de aanloop naar de bekerfinale wordt ongeveer twee derde van onze totale verkoop gerealiseerd via de webshop”, zegt Kurt. “Onze merchandise partner doet de volledige logistiek van die shop. Qua merchandising positioneert KV Mechelen zich net onder de traditionele topclubs zoals Club Brugge, Genk, Antwerp en Anderlecht.”

Achteraan in de fanshop is er een speciaal hoekje waar de pionier van de Malinwa-merchandising wordt geëerd. Robert Van der Elst was de grondlegger van de fanshop. Hij begon in 2002 met een container aan de ingang. “Hij was de ‘vader’ van veel supporters. Hij is helaas enkele jaren geleden overleden. Hij werkte ’s nachts, en ook overdag was hij altijd voor de club bezig. Op een van de T-shirts staat zijn favoriete uitspraak: ‘Vraag niet wat de club voor jou kan doen, maar vraag wat jij voor de club kan doen’. Dat was zijn filosofie. Hij leeft nog steeds voort in de nagedachtenis van veel supporters.”

 

Pronostiek

In tegenstelling tot wat je misschien zou denken, is de fanshop geen grote bron van inkomsten voor KV Mechelen. “Daarvoor zijn de marges te klein”, weet Kurt. “We verdienen niet zo veel op een truitje en bovendien zijn er ook wel wat onkosten aan verbonden.”

Uiteraard zal Kurt er zondag ook bij zijn tijdens de finale. “Al is het natuurlijk wel een werkdag. We hebben een klein merchandising-standje in het fandorp, maar uiteraard ga ik ook naar de match kijken. Na de wedstrijd komen de supporters terug naar het stadion in Mechelen. Mijn pronostiek voor zondag? We gaan verbazen: 2-0 voor Malinwa.”