Lifepowr

Lifepowr maakt je thuisbatterij slimmer, en dat kan je een mooie som geld opleveren

Wie geïnvesteerd heeft in zonnepanelen en een thuisbatterij, kan daar mogelijk een pak meer uithalen dan nu het geval is. Energiedienstenbedrijf Lifepowr ontwikkelde software die je batterij namelijk ‘slimmer’ maakt. En dat kan een mooie som opleveren, zegt CEO Dries Bols.

Lifepowr begon ooit als specialist in thuisbatterijen maar heeft zich vanaf 2020 omgevormd tot softwarebedrijf. Het biedt nu een softwarepakket (FlexiO) aan voor een slimme sturing van de thuisbatterij. Dat kan eigenaars van zonnepanelen en een thuisbatterij flink wat opleveren, zegt Dries Bols, ceo van Lifepowr.

Door de slimme sturing kan een particulier stroom van het net halen of erop plaatsen op het interessantst mogelijke moment. Stroom wordt gekocht wanneer de prijzen laag of zelfs negatief zijn en verkocht wanneer de prijzen hoog liggen. Een klassiek moment waarop de prijzen laag zijn, is wanneer het waait en de zon schijnt en er dus veel aanbod is aan groene stroom.

Maar volgens Bols er nog een extra mogelijkheid om geld te maken van de thuisinstallatie: door netbeheerder Elia te helpen om het Belgische stroomnet in evenwicht te houden.

Elia betaalt stroomproducenten die helpen om erover te waken dat vraag en aanbod in evenwicht zijn. Tot nu toe spelen alleen professionele partijen daarop in. Via de FlexiO-software van Lifepowr kunnen ook particulieren stroom aanbieden of afnemen wanneer Elia daar nood aan heeft. FlexiO bundelt de installaties van de particulieren tot één enkele speler. De particulieren kunnen hun batterij gebruiken om stroom te verbruiken of aan te bieden op een moment dat voor Elia goed uitkomt.

“De combinatie van slim omgaan met de schommelende energieprijzen én de markt helpen stabiliseren, levert een doorsnee-installatie mogelijk 700 euro en meer op per jaar”, zegt Bols. Op de app van FlexiO kunnen de aangesloten particulieren volgen hoeveel ze verdienen met hun installatie. De omvang van de besparing hangt af van de capaciteit van de thuisbatterij en de zonnepanelen.

Geen voordeel, geen kosten

Lifepowr zelf neemt een marge op de bruto besparing die aangesloten klanten realiseren. Lifepowr rekent geen vaste kosten aan. Als er geen voordeel is voor de klant, wordt er ook niets aangerekend. De omvang van de besparing is het verschil tussen de opbrengst van het FlexiO-systeem en de energiefactuur met een standaard variabel contract.

Een voordeel van de slimme sturing van het FlexiO-systeem is dat de thuisbatterij ook in de winter nuttig wordt. Wie enkel een thuisbatterij heeft, heeft daar in de winter weinig of niets aan. Dat komt omdat zonnepanelen dan weinig energie genereren. Een slimme batterij is ook in de winter geld waard, door ze op te laden op dagen dat het veel waait. Dan zijn de stroomprijzen immers laag.

Het systeem is ook interessant voor wie een elektrische wagen heeft en een laadpaal van het werk. Het FlexiO-systeem laat toe de elektrische auto maar op te laden tegen een bepaalde maximumprijs. Dat kan de vaste prijs zijn die de werkgever terugbetaalt, of een lager bedrag, waardoor de eigenaar winst maakt.

Lifepowr verkoopt zijn oplossingen niet rechtstreeks aan de consument, maar werkt via installateurs. Momenteel zijn er circa 800 eigenaars met thuisbatterijen aangesloten op FlexiO. “Daar komen er elke maand 150 bij”, zegt Bols. Door samen te werken met grotere partijen hoopt Lifepowr de groei te versnellen. Momenteel testen bijvoorbeeld personeelsleden van KBC de oplossing uit. Bedoeling is dat het systeem in een volgende fase via de app van KBC en door de digitale assistent Kate wordt aangeprezen. Lifepowr is ook in gesprek met een energie­leverancier die zonnepanelen en thuisbatterijen laat installeren.

Een slimme sturing van de thuisbatterij is enkel mogelijk voor wie een digitale elektriciteitsmeter heeft. Volgens Bols is FlexiO superieur aan een analoge meter omdat wie een analoge meter heeft een prosumententarief moet betalen.

FlexiO levert vooral goed op als de energieprijzen in de loop van de dag en week flink schommelen. Naarmate meer spelers inspelen op pieken en dalen, zullen die uitvlakken. Bols verwacht niet dat dit al iets is voor de komende paar jaar.

LEES OOK. Starter van de Week: Lifepowr

Stroomoplossingen ‘on the go’

Lifepowr uit Antwerpen startte in 2014 als aanbieder van stroomoplossingen ‘on the go’. Dat kon gaan van een power­bank met mini-zonnepanelen voor laptopgebruikers tot grotere batterijen.

In het kapitaal van Lifepowr zitten naast het management rond ceo Dries Bols ook enkele ‘business angels’ zoals Philippe Jadoul (hr-bedrijfje Vialegis), Luc Vandenbulcke, (ceo baggergroep Deme) en Paul Matthijs (ex-Barco). Verder zijn er de familie Vlerick en de investeringsholding van de familie D’Ieteren.

Lifepowr wil later dit jaar via een nieuwe kapitaalronde 4 miljoen euro ophalen. Het bedrijf telt ondertussen 23 werknemers en boekte vorig jaar een nettowinst van 126.611 euro.