De deelnemers krijgen een bedrijfscase voorgelegd die om een creatieve oplossing vraagt. Bij het bedenken en uitwerken van die oplossing tot een overtuigend en haalbaar concept kunnen ze rekenen op de expertise van drie voedingsbedrijven: Agristo (diepgevroren aardappelproducten), Mulder (ontbijtgranen) en Metagenics (voedingssupplementen).
In gemengde groepen en onder begeleiding van voedingsexperten zoeken de studenten een dag lang naar oplossingen voor uitdagende challenges binnen de voedingsindustrie. Het programma start met icebreaking-activiteiten en brainstormoefeningen. Zo zetten ze teamgeest en skills op scherp om de rest van de dag efficiënt te kunnen samenwerken rond de voorgeschotelde cases. Voedingsexperten staan ter beschikking om te antwoorden op sectorspecifieke vragen en advies te geven rond aanpak en haalbaarheid.
Veelbelovende ideeën
Een Vlajo Innovatiedag slaat niet alleen een brug tussen onderwijs en bedrijfsleven. Het programma speelt ook in op een aantal belangrijke 21e-eeuwse vaardigheden ofte skills. Denk aan samenwerken, communiceren, doelen zetten, initiatief nemen en kritisch-creatief nadenken.
Het team dat zich het snelst kan organiseren rond een veelbelovend businessidee en het ook nog eens overtuigend brengt voor een jury, wint het Bootcamp. De jury bestaat uit managers van de drie partnerbedrijven.
De deelnemende onderwijsinstellingen zijn VIVES, Artevelde Hogeschool, HoGent, Howest, Thomas Moore Hogeschool, Hogeschool Odisee, UGent en PXL Education.
foto: Agristo