the trill_sven dillen_01672 kopie

Minder Teams, meer tafel: zakenlunch verdient zetje

Corona is voorbij. Hoog tijd om mensen opnieuw aan tafel te krijgen. En dus hebben chef Rik en manager Yves Vandersanden van The Trill in Genk een nieuwe formule gelanceerd. "Tijd dat managers uit hun digitale bubbel komen en opnieuw zakelijk connecteren aan een fysieke tafel, met een goed glas en een maaltijd die smaakt. Da's de basis van ondernemen", aldus de gerenommeerde horeca-ondernemers.

Vader en zoon Vandersanden hebben het gehad met corona en de naweeën ervan. “We willen de mensen opnieuw, als vanouds, aan het lunchen krijgen”, aldus de bezielers van restaurant The Thrill. “Hoe? Daarom hebben we zowel voor voor senioren als voor jonge managers (maar voor iedereen eigenlijk) een concreet voorstel op tafel gelegd: SM, of het ‘small menu’. Het wordt tijd dat zakenmensen uit hun digitale bubbel worden gehaald en wat meer hun deals sluiten aan tafel… Het is daar dat mensen van oudsher samenkomen om -bij het eten- met mekaar te praten. Dit in contrast met de Covidcrisis, waarin we afstand van mekaar namen en alleen maar digitaal toenadering zochten. Het wordt tijd dat de horeca opnieuw zijn rol kan opnemen als ontmoetingsplek om interessante deals voor te bereiden en af te ronden.”

Yves Vandersanden, manager van The Trill, lijnt 2 doelgroepen af voor zijn Small Menu. “Dat zijn enerzijds de senioren, die tijd hebben om elkaar in de week, tijdens de lunch, terug te zien. Anderzijds zijn er de jonge, digitale managers. Mijn leeftijdsgenoten, die amper weten dat de beste deals vroeger altijd aan tafel werden beklonken. Het wordt tijd om hen aan tafel te krijgen. Wat niet wegneemt dat uiteraard iedereen welkom is voor de lunch op woensdag, donderdag of vrijdag.”

SM
Om terug een beetje schwung in de (zaken)lunch te krijgen, bedacht chef Rik Vandersanden een moderne formule met een schalkse werktitel: SM of Small Menu. Of voor de liefhebbers zelfs BDSM: Business Dining, Small Menu…

“Ik wil de lunch weer bovenaan de agenda zetten”, zegt chef Rik Vandersanden, met meer dan 50 jaar topkeuken op zijn palmares.” Daarom dat ik ook wat verwondering wil wekken met mijn slogan over SM in The Thrill”, knipoogt hij.

De invulling van de afkorting kan meerdere gedaantes aannemen. “Small Menu, bijvoorbeeld”, zegt manager Yves Vandersanden. “Een lunch geserveerd met iets kleinere porties voor iets kleinere prijs.” Maar het kan ook Speed Menu betekenen. “Voor de generatie jonge managers is het niet meer mogelijk om -zoals vroeger- 4 uur aan tafel te zitten op de middag. Daarom kunnen we hen garanderen dat ze in 2 uur klaar kunnen zijn.”

Voor de business klanten wordt er ook verder gewerkt aan een Sober Menu: “Dat wil zeggen dat er alcoholvrije dranken worden geserveerd, want ook de traditie van veel wijnen en een pousse café tijdens de lunch, ging in corona op de schop bij hedendaagse zakenlui. “Voor senioren betekent SM dan nog eerder Slow Menu”, zegt chef Rik. “Voor hen is het juist belangrijk om tijd voor mekaar te maken en niet te gehaast een maaltijd naar binnen te spelen.

Zakelijk
“De herwaardering van de zakenlunch is niet alleen belangrijk voor de horeca, maar ook voor het bedrijfsleven zelf”, is Rik Vandersanden stellig. “De gesprekspartner zal aan tafel altijd meer beleving voelen en sneller geneigd zijn om een deal te sluiten. Vaak is een etentje een scharniermoment in een zakenrelatie. Maar een lunch kan ook dienen om nieuwe medewerkers te leren kennen of hen op een elegante manier te introduceren bij klanten.”

Tot slot wijst de ervaren chef op de voordelen van fysieke connectie voor de Gen-Z-generatie. “We hebben in Limburg succesvolle starters zien verschijnen, die zakelijk fantastische resultaten boeken. Het zou mooi zijn als ze nu nog leren om -in goede oude Limburgse traditie- ook de gezellige menselijke warmte weer in hun agenda te krijgen. De lunchtafel kan daarvoor een handig middel zijn.”