Crisp Foto: BAHNMULLER FRANK, Walter Saenen

Op bezoek in het distributiecentrum van Crisp in Bornem: “Wij willen de afstand tussen boer en bord grondig verkleinen”

BORNEM - Een grote supermarkt zonder klanten en winkelkarren. Dat is zo’n beetje hoe een bezoek aan het distributiecentrum van Crisp in een industriezone in Bornem aanvoelt.

De klanten zitten thuis, kassa’s zijn niet nodig en de winkelkarren nemen hier de gedaante aan van elektrische bestelwagens. Crisp is sinds eind vorig jaar in Bornem neergestreken en doet uitsluitend aan thuisleveringen. De producten, van verse voeding tot toiletpapier en wasmiddelen, worden rechtstreeks bij de producenten aangekocht.

“Klanten kunnen tot 22u een bestelling plaatsen via onze app”, zegt Charlotte Van Loock, directeur van Crisp in België. “Ze kiezen dan een tijdslot van vier uur waarin ze de boodschappen de volgende dag thuis kunnen laten leveren. ’s Ochtends brengen de producenten alle bestelde producten naar ons distributiecentrum, wij stellen de Crisp-dozen hier per klant samen en in de namiddag rijden onze bestelwagens vanuit Bornem naar klanten in heel Vlaanderen uit. De helft van onze klanten is een jong gezin met kinderen. De andere helft zijn koppels, vooral tussen 25 en 55.”

Klanten moeten trouwens geen halve dag thuisblijven om hun boodschappen in ontvangst te kunnen nemen. Crisp stuurt in de voormiddag van de levering een WhatsAppberichtje met een tijdspanne van een uur waarin de Crispie, zoals de medewerkers hier worden genoemd, langskomt. En een uur voor die levertijd eraan komt, kan je de Crispie volgen op een digitale wegenkaart, zodat je weet hoeveel straten je boodschappen nog van je verwijderd zijn.

 

Kleinschaligheid

Crisp heeft naar eigen zeggen nu al 150.000 gebruikers in Vlaanderen en wil blijven groeien. Die groeiambities zijn ook in het distributiecentrum in Bornem, waar zo’n honderd mensen werken, duidelijk voelbaar. Het pand is letterlijk op de groei gekocht. Er is nog veel extra ruimte om nieuwe winkelrekken te zetten.

Crisp wil zich van de traditionele supermarkten onderscheiden door vooral producten uit België en buurlanden aan te bieden. “We kopen onze producten rechtstreeks van de producenten aan”, zegt Charlotte Van Loock. “De traditionele voedselketen is te lang, waardoor bijvoorbeeld veel producten van veraf worden ingevlogen en de CO₂-uitstoot veel te hoog ligt. Wij gaan voor meer kleinschaligheid en willen de afstand tussen de boer en het bord grondig verkleinen.”

Niet dat alle producten van Crisp uit België en Nederland komen. “Er zijn uitzonderingen omdat het soms niet anders kan. Hier groeien natuurlijk geen bananen, dus die halen we uit Ecuador”, zegt Charlotte. “Maar wij zorgen ervoor dat die bananen op een CO₂-neutrale manier worden verscheept, dat ze van een bedrijf komen waar mensen een eerlijk loon verdienen en waar geen kinderarbeid is.”

 

 

 

Kwaliteit heeft een prijs

“Ook in België stellen we veel eisen aan onze boeren”, zegt Charlotte. “We verkopen bijvoorbeeld alleen vlees van kippen die vrij mogen rondlopen en die niet worden volgepropt om zo snel mogelijk dik te staan. We zorgen er ook voor dat de afstand tussen de veehouder en de slachterij niet te groot is, zodat koeien niet te lang stress hebben tijdens de rit ernaartoe. En we strijden ook tegen voedselverspilling, door ervoor te zorgen dat elk stuk van de geslachte koe wordt gebruikt. Elk stuk van de koe wordt na het slachten vriesvers bewaard.”

Die kwaliteit heeft een prijs. Voor veel producten en zeker vlees is Crisp vaak duurder dan bijvoorbeeld Colruyt. “De prijzen van onze producten liggen op het niveau van Delhaize”, zegt Charlotte. “Maar voor sommige producten zoals vlees zetten we wel extra in op kwaliteit en daarom vinden we dat onze prijs iets hoger mag zijn.”