Schermafbeelding 2023-04-11 om 19.28.04

John Deere gaat tractoren bouwen in Genk

Negen jaar nadat in Genk de laatste Ford van de band reed, worden er aan de Mondeolaan opnieuw voertuigen geassembleerd. In november start Rhenus Automotive in de vroegere hal van SML met de assemblage van tractoren en landbouwvoertuigen van John Deere.

Vandaag is het nog vrij rustig in de ruim 30.000 vierkante meter grote bedrijfshal. Maar schijn bedriegt. Momenteel wordt alles in gereedheid gebracht voor een belangrijke nieuwe opdracht. Vanaf 1 november gaat in de voormalige hallen van SML de assemblage van start van tractoren, zitmaaiers en terreinvoertuigen van de bekende Amerikaanse producent John Deere. “Tegen die tijd zal het hier gonzen van de bedrijvigheid”, zegt afgevaardigd bestuurder Bob Schreurs van Rhenus Automotive België.

De komende maanden worden meerdere miljoenen euro geïnvesteerd in de infrastructuur en assemblagelijnen. Een deel van de hal wordt vandaag nog gebruikt als magazijn voor een grote bandenfabrikant en een aantal andere projecten, maar die lopen in de komende maanden uit. Vanaf juni zal de eerste nieuwe assemblagelijn in gebruik genomen worden. Precieze cijfers worden nog niet genoemd, maar op jaarbasis zullen verscheidene duizenden voertuigen in Genk worden geassembleerd. Het contract is goed voor enkele tientallen nieuwe jobs bij Rhenus Automotive.

Golfterreinen
In een hoek van de hal leren de technici van Rhenus Automotive nu al de verschillende voertuigen kennen die vanaf november geassembleerd zullen worden. Voor sommige tractoren en zitmaaiers gaat het om een beperkte eindassemblage. “In andere gevallen spreken we over quasi de volledige assemblage”, legt Bob Schreurs uit. “Het gaat daarbij over de zogenoemde Turf Utility Vehicles. Dat zijn compacte, vaak vierwielaangedreven wagentjes die bijvoorbeeld gebruikt worden bij het onderhoud van golfterreinen.” De onderdelen worden voornamelijk aangeleverd via het kanaal. Bob Schreurs spreekt over verschillende duizenden containers per jaar, komende van toeleveranciers uit de hele wereld. De afgewerkte producten gaan dan vanuit Genk naar heel Europa en Noord-Afrika.

Dat John Deere voor Rhenus Automotive in Genk koos, is volgens Bob Schreurs niet alleen te danken aan de centrale ligging en de toegang tot de waterweg. “Onze vestiging in Genk heeft niet alleen logistieke expertise. Verschillende van onze technici en ingenieurs waren hier al in de tijd van Ford Genk en hebben dus een ruime kennis en ervaring opgebouwd op het vlak van assemblage”, besluit Bob Schreurs.