Het was de flamboyante Antwerpenaar Mike ‘Slip’ Van Hooydonk die 29 jaar geleden in een oude legerloods naast de A12 Inkart oprichtte en er een waar succes van maakte. Het was een tijd waarin mensen op zoek gingen naar nieuw entertainment en extra adrenalinekicks. Een namiddagje racen paste daar perfect bij. De gedrevenheid van Mike ging al snel over op zijn zonen Jeffrey en Scott, die zelf ook raceten en de autotrainingschool Jesco (een samentrekking van JEffrey en SCOtt) openden. De zaak bleef vervolgens in de familie, want neef Dirk Van Hooydonk werd algemeen manager van Inkart op het moment dat Mike met pensioen ging.
“Ons land telt een 25-tal kartingbanen, maar samen met een karting in West-Vlaanderen en een in Limburg zijn we zowat het oudste circuit van het land”, zegt Dirk. “Mede dankzij onze vaste rijders, die bijna wekelijks rondjes komen draaien, hebben we zonder problemen corona overleefd. Sterker nog: vorig jaar was ons beste jaar ooit. Dat komt omdat we bij Inkart altijd de echte race-ervaring zo sterk mogelijk proberen na te bootsen, zowel op de baan als ernaast. Onder onze ‘loyal drivers’ bevinden zich kinderen en juniores die in de beste competities meerijden, maar ook zeventigers die nog geregeld achter het stuur kruipen.”
LEES OOK. Inkart ontsmet helmen in kast met UVC-licht
Beste jaar of niet, Van Hooydonk beseft als geen ander dat stilstaan achteruitgaan is en dus werd er de jongste maanden zo’n 400.000 euro in de facelift van Inkart geïnvesteerd, grotendeels met eigen middelen. “De grootste verandering is de uitbreiding en de vernieuwing van ons circuit. Er is zo’n 50% circuit indoor bijgekomen, waarvan een twintigtal meter op een verdieping. Dat laatste is een absolute primeur. Het zorgt voor een ander soort beleving, die het echte racen erg benadert. Zodra het weer het toelaat, krijgt het indoorcircuit ook aansluiting met onze buitenbaan, die nog eens tweehonderd meter langer is. De proefrijders waren alvast bijzonder opgetogen over de nieuwe verdieping. Verder hebben we ons onthaal en onze kleedkamers aangepast, en zijn er overal nieuwe led-panelen gehangen met aanduidingen zoals op echte circuits te zien is. Ook dat is een internationale primeur. Tot slot werd ons terras uitgebreid, waardoor we voortaan meer catering-mogelijkheden hebben. We richtten ook een zaal in voor meetings, zodat bedrijven voor en na het karten ook wat kunnen werken of vergaderen.”
Elektrische karts
De grootste uitdaging voor de toekomst wordt om elektrische karts aan te schaffen. “We hebben daar wel al mee geëxperimenteerd en we willen zeker die richting inslaan. Het probleem is voorlopig de autonomie van zo’n e-kart. Er is nog geen technologie die toelaat om die e-karts snel genoeg op te laden. Op die manier zouden we een vloot van meer dan 150 karts moeten hebben om dag in dag uit rond te komen. Daar is geen beginnen aan. Al volgen we de evolutie op de voet.”