“We hebben het in de evenementensector de laatste jaren natuurlijk niet makkelijk gehad”, zegt Danny. “We hebben onszelf een beetje moeten heruitvinden, maar dat maakt het ook boeiend. De laatste jaren wordt terecht veel aandacht besteed aan duurzaamheid, zelf zetten we daar ook op in. We zagen dat de gewone ballonnen minder en minder gevraagd werden, want het is ook een heel vervuilend product: de resten blijven in de natuur liggen en dieren kunnen erin stikken. Als we een ballonboog verhuurden, moesten we die na afloop weggooien. Dat was telkens werkelijk een hele hoop afval en dat deed me pijn.”
Eindeloze mogelijkheden
In Nederland zag Danny toevallig een boog gemaakt uit ABS-plastic. “Ik vond het alleen jammer dat ik zelf niet op het idee gekomen was (lacht). Zo’n ballon is gemaakt van hard plastic, is heel duurzaam, kan uiteen gehaald worden en is onbreekbaar. Het bedrijf had het concept heel goed bedacht, want zo’n boog is heel makkelijk in elkaar te steken – even makkelijk als een IKEA-product – en alles is gemaakt van recyclagemateriaal. Deze ballonbogen zijn ook veel steviger en ze waaien niet weg. De ballonnen zijn in 38 verschillende kleuren te krijgen, dus er is veel aanbod. Ik heb onmiddellijk contact opgenomen met die firma en toen we opnieuw in België waren, hadden ze al een mail gestuurd om samen te werken.”
De creatieveling in Danny zag verschillende mogelijkheden om met het product aan de slag te gaan. “De ecoballonnen komen uit Nederland, al de rest fabriceren we zelf. We decoreren de ballonnen op alle mogelijke manieren. We kunnen bogen maken waarin ledverlichting zit, interessant voor in de kerstperiode. Of bogen met een mijter en een staf voor met Sinterklaas, of bogen met veren en ballons met kippen in voor met Pasen. Op de topkaart bovenaan een totem kunnen we ook boodschappen zetten met lichtgevende stickers die we zelf ontwerpen en die tien uur blijven oplichten. We kunnen zelfs minituintjes in een ballon plaatsen, bijvoorbeeld voor een plantenzaak. De mogelijkheden zijn eindeloos. Op onze website kunnen klanten zelf bogen of totems samenstellen en die dan bij ons bestellen.”
Leerlingen bedenken toepassingen
Danny betrekt ook de plaatselijke scholen erbij. “In het Githo hebben we tijdens het vak Ondernemen een voorstelling gegeven en de leerlingen uitgedaagd om zelf iets te ontwerpen voor ons. Ze waren laaiend enthousiast en er zaten heel bruikbare ideeën bij. De drie beste hebben we uitgenodigd en ze mogen hun idee binnenkort komen uitwerken bij ons. En ze worden er zelfs voor betaald (lacht). Het ene groepje gaat een ballon met een hologram in uitwerken, een ander mag ronddraaiende bogen maken en het laatste groepje gaat ballonnen op elkaar zetten die als partytafel gebruikt kunnen worden.”
Momenteel is er al veel vraag naar de ecoballons, ook al is Danny er nog meer net mee gestart. “We hadden onze klanten verwittigd dat we met iets nieuws gingen komen en ze zijn heel enthousiast. De aankoopprijs van een boog of totem is goedkoop in verhouding tot een ballonboog van vroeger en ze mogen de boog nu ook bijhouden of bij ons stockeren. Als onze klanten graag andere decoratie willen, kunnen ze die bij ons bestellen. In bejaardentehuizen zijn deze ecoballonnen heel populair, want telkens als er iemand verjaart kunnen ze een bal hangen met de naam van de jarige. Ook op kinderfeestjes slaat dit concept aan. In scholen worden de ballons gevuld met educatieve info of voorwerpen. In winkels kan een ballonmuur gemaakt worden als achtergrond en telkens aangepast worden naargelang de tijd van het jaar. De toepassingen zijn echt eindeloos: dit is een blijver.”