De modeaward ‘UPR Prize’ kregen ze uit handen van UPR, het Antwerpse PR-bureau dat hen een jaar lang zal ondersteunen in hun communicatie. In 2021 ging het Antwerpse modemerk Bernadette hen vooraf. Het is een duidelijk teken dat de modewereld gelooft in de Schotense zussen. Intussen ligt hun vijfde collectie in de winkelrekken en is de eerste reeks badkleding klaar om gelanceerd te worden.
Nochtans zijn Marie en Ellen niet ‘in de mode’ opgegroeid, maar tussen het hout. Hun ouders zijn de uitbaters van Martens Hout, een bekende houthandel in Schoten. Hard werken is hen met de paplepel ingegoten, net zoals ondernemen. Marie: “Het creatieve heb ik van mijn grootmoeder geërfd. Zij was kunstenares en schilderde en boetseerde. Ik bracht heel wat uren door in haar atelier. Haar werk is nog steeds prominent in onze interieurs aanwezig.” Zo ook in het midcentury appartement van Ellen in de Tentoonstellingswijk in Antwerpen, waar we de zusjes vandaag treffen, samen met hun geadopteerde viervoeters Perry en Juan.
Vriendschap als inspiratiebron
Marie studeerde in 2020 af aan de Academie in Antwerpen, Ellen koos voor een marketingopleiding. Waar die laatste haar eerste professionele stapjes zette als marketeer in de zaak van haar ouders, koos Marie voor een stage achter de borduurtafel van Dries Van Noten. “Nochtans had ik na mijn studies de mode even afgezworen”, vertelt ze. “Na de zware jaren aan de academie wilde ik even iets anders doen, maar ja, al snel begon het weer te kriebelen.”
Dat ze samen iets zouden doen, speelde al lang. In 2021 richtten ze Rosie Antwerp op, genoemd naar hun jongste zus Roos. “We wilden iets brengen dat we zelf in onze kleerkast misten. Van bij de start lag onze focus op de details, de prints en de afwerking.” Vandaag werken de zusjes vanuit hun huiskamers, waar ze samen de ontwerpen en samples bespreken. “Mijn atelier is nogal rommelig”, lacht Marie. “Daarom dat we daar beter geen foto’s nemen, maar al het tekenwerk gebeurt wel daar.”
Marie woont schuin over The Corner Shop, de winkel aan Hopland die de zusjes samen met hun vriendin, Morgane Van Marcke, uitbaten. Marie is de dromer van het duo. “Het is echt de bedoeling dat Rosie Antwerp wereldwijd bekend wordt. Anders begin je toch niet met een modemerk? Ik hoop dat we groot worden en tegelijkertijd klein blijven, waarmee ik wil zeggen dat we die persoonlijke toets nooit kwijt willen”, zegt ze. Ellen is de realist en houdt zich meer bezig met de cijfers. “Het gaat goed met Rosie Antwerp en we amuseren ons. Ik ben optimistisch, maar blijf toch met de voetjes op de grond.”
Wanneer Marie ontwerpt, heeft ze altijd enkele meisjes in haar hoofd als inspiratiebron, karakters met een bepaalde stijl en persoonlijkheid. Haar vriendinnen bijvoorbeeld, met wie de zusjes afgelopen maand samen naar Brazilië trokken om er de laatste campagne te shooten in een ongedwongen vakantiesfeer. Dat een model als Lauren Versnick tot hun vriendenkring behoort, net zoals een fotograaf is natuurlijk mooi meegenomen. “Vriendschap staat centraal in de wereld van Rosie. Al onze vriendinnen schitteren in onze nieuwste campagne. Er zijn zoveel vrouwen die mooi staan met onze stuks, al zeggen we het zelf.”
In het begin tekende Marie alles uit op papier, tegenwoordig haalt ze al sneller de iPad boven. “Soms gaat het de uitbundige kant op en ontwerp ik iets dat té niche of helemaal niet betaalbaar is. Gelukkig weet mijn zus heel goed wat wel of niet commercieel aanslaat”, vertelt ze. “Dat we elkaar door en door kennen en zo complementair zijn, maakt het alleen maar eenvoudiger om samen te werken.”
Nadat het tekenwerk is afgerond, trekt het duo naar de productieateliers. Het breigoed wordt van a tot z geproduceerd op Belgische bodem. De samples van de andere ontwerpen worden in een Belgisch atelier gemaakt, waarna de productie wordt uitbesteed aan een Pools zusteratelier. Ellen: “Het technische werk, het maken van de samples, gebeurt niet ver van de deur, wat heel handig is. We zijn heel blij dat we nog steeds in Europa kunnen produceren, zo hebben we toch net iets meer controle op het proces.”
Voor de stoffenkeuze werken Ellen en Marie samen met een consulente die samen met hen de materialen uitkiest. “Waar het kan, kiezen we voor duurzame stoffen, al positioneren we ons niet per se als een duurzaam merk. De duurzaamheid zit bij ons vooral in de tijdloosheid. We maken stukken die de tand des tijds gemakkelijk doorstaan.”
Dierenasiel uit Oekraïne
“Onze ontwerpen zijn meisjesachtig, maar bevatten altijd een zekere mannelijke touch. Een mooie jurk met een coole, oversized gilet bijvoorbeeld. We houden van zo’n combinaties. In onze zomercollectie hebben we heel wat prints van paarden”, zegt Ellen. “We zijn dierenvrienden en houden van het buitenleven. Thuis hadden we kippen, honden, katten en geiten rondlopen. We kunnen ons geen leven zonder dieren voorstellen.” Vandaag zijn dat hondjes Perry en Juan die tijdens het interview af en toe om aandacht komen snuffelen.Ieder jaar komen er twee collecties uit: een winter- en een zomercollectie, zoals de klassieke modeseizoenen dicteren. Daarnaast lanceren ze regelmatig een tussencollectie die specifiek bedoeld is om een goed doel te ondersteunen: Friends of strays.Voor ieder verkocht stuk uit die collectie gaat er vijf euro naar het goede doel. Momenteel werken ze samen met Gostomel Shelter, een Oekraïens dierenasiel dat straatdieren opvangt en een hospitaal en revalidatiecentrum uitbaat. Gostomel vecht voor dierenrechten en sensibiliseert inwoners uit de regio om respectvol met straatdieren om te gaan. “Vandaag kunnen ze daar meer dan ooit onze hulp gebruiken. Door de Russische inval zijn er meer weesdieren dan ooit. De stichtster is ouder dan zeventig jaar en vangt intussen meer dan zevenhonderd dieren op.”
www.rosieantwerp.com, te koop online en in The Corner Shop, Hopland 32, 2000 Antwerpen