Zo gaat het in zijn werk. Een particulier plaatst zijn bestelling bij een supermarkt of handelaar, waarna de app van Shopopop een particulier uit de buurt zoekt die de levering wil doen.
Die krijgt in ruil een kleine vergoeding die varieert naargelang de afstand, de grootte en de ‘moeilijkheid’ van de levering. Een bezorging op de derde verdieping zal bijvoorbeeld iets meer opbrengen dan op het gelijkvloers.
‘Amateurbezorgers’
Shoppers, zoals die door het bedrijf worden genoemd, gebruiken steeds hun eigen auto. “Voor professionele bezorgers is bij Shopopop geen plaats”, onderstreept manager Caroline Schuurs. “Dat maakt ons fundamenteel verschillend van flitskoeriers als Gorillas of professionele bezorgers als Deliveroo en UberEats.”
Momenteel heeft Shopopop in België al partnerschappen met grote supermarktketens als Colruyt, Carrefour en Cora, maar ook lokale winkeliers, groen- of drankenhandels kunnen zich aansluiten.
Behalve in Frankrijk en ons land is het bedrijf ook al in Italië, Luxemburg, Nederland, Duitsland en Spanje actief. Dit jaar komen daar nog drie landen bij, waaronder het Verenigd Koninkrijk en Roemenië.