Leen Wouters ging in april 2022 van start met haar eenmanszaak Studio Green Jack. Waarom die naam? “In Brussel is er een tramhalte met de naam Chien Vert. Daar passeerde ik wel eens in mijn studententijd en ik heb dat altijd een leuke naam gevonden. Toen ik dan een naam voor mijn onderneming zocht, kwam ik in Frankrijk toevallig bij een restaurant met de naam ‘Le Chien Vert’. Toen dacht ik: dat wordt het.”
“Helaas bestond de site al. Ik heb dan even naar mijn hond gekeken, een jack russel, en toen kwam de oplossing: Studio Green Jack. Ik ga aan de slag met alles wat mooi en lekker is.”
Eerder al werkte Leen mee aan een kookboek voor Piet Huysentruyt en de folders van Delhaize, Colruyt en Spar. “Het culinaire is een belangrijk deel van mijn leven. In de supermarkt pluis ik altijd de folders uit voor inspiratie. Foodfotografie is hip, zeker op sociale media. Maar het is natuurlijk ook een stiel die veel professionaliteit vergt.”
Stap voor stap
Leen wachtte geduldig af om haar onderneming op te starten, en met redenen. “Ik ben 45, dus ik heb vrij laat de sprong gewaagd. Misschien ben ik een bange ondernemer, maar ik vond het belangrijk om financiële zekerheid te hebben en uitgebreid marktonderzoek te doen. Het ging allemaal stap voor stap.”
“In onze sector wordt soms een week op voorhand geboekt. Soms krijg ik het wel benauwd als de agenda nog niet vol staat. Gelukkig is er veel vraag naar culinaire stilisten. Persoonlijke contacten zijn daarin belangrijk.”
Leen gaat nu haar tweede jaar in als ondernemer, maar kijkt terug op jaren ervaring. “Ik ben nu dertien jaar aan de slag en aangezien er geen specifieke opleiding is voor foodstylist, is die ervaring belangrijk. Dit jaar zou ik graag willen binnen geraken in de wereld van de culinaire magazines en mijn eigen blog meer op de kaart zetten.”