Samen met onderzoekscentrum Flanders Make, fietsenbouwer Åska Bike, Bebat, Bikebat, Groep INTRO, KU Leuven, Sortbat en VITO zal het Gentse bedrijf een steentje bijdragen aan het onderzoek naar een duurzamere fietsindustrie die nu vooral gericht is op de verkoop van zoveel mogelijk nieuwe fietsen.
“Grote buitenlandse leveranciers van fietsonderdelen maken vaak nieuwe versies die doelbewust niet passen bij oudere versies van hun onderdelen”, klinkt het in een persbericht. “Goedkope elektrische fietsen zijn moeilijker te herstellen en de loonkosten in onze regio zijn hoog. Daarom is het vaker geoedkoper om een nieuwe fiets te kopen dan een bestaande fiets te herstellen of te vernieuwen, een oplossing die alles behalve duurzaam is.”
Ecosysteem
Daar willen de negen instanties samen verandering in brengen. “In het living lab ‘Cadans’ bouwen we een ecosysteem van bedrijven dat de volledige levenscyclus van duurzame ebikes en hun componenten ondersteunt”, vertelt Klaas Gadeyne van Flanders Make. “De producent blijft eigenaar van de fiets en we werken een abonnementsformule uit waarbij de klant betaalt om altijd een goed werkende en comfortabele e-bike te hebben.”
Het bedrijf Åska Bike staat al vrij ver in zijn realisatie van een duurzame speedpedelec, met een productieketen die zoveel mogelijk in Europa ligt. De batterij en het frame worden in Vlaanderen gemaakt. Alle leveranciers van de fietsonderdelen zijn geselecteerd op hun focus op duurzaamheid.