Het aantal kilometers dat in Mechelen met deelwagens is afgelegd, steeg met 55%, van 1.859.000 kilometer in 2021 tot 2.890.000 kilometer vorig jaar. Aanbieders Poppy, Cambio en Klimaan hebben 194 wagens in de stad. Samen vervangen ze bijna 2.000 privéwagens.
LEES OOK. Autodeelplatform Poppy breidt vloot uit met 2.000 extra auto’s
“We zijn heel blij dat onze inspanningen zich nu ook op het terrein vertalen”, zegt schepen van Mobiliteit Vicky Vanmarcke (Vld-Groen-m+). “In Mechelen speelden we een pioniersrol in deelmobiliteit. Terwijl andere steden er geleidelijk aan op gingen inzetten, wachtten wij niet af. Ons principe is dat een ruim, divers en toegankelijk aanbod de vraag in de hand werkt. Nu blijkt deze aanpak de juiste.”
De aanbieders hebben elk een eigen systeem. Cambio werkt met vaste standplaatsen verspreid over de stad en de Mechelse deeldorpen. Poppy gebruikt een free-floating systeem, waarbij je een wagen kunt parkeren binnen bepaalde zones in deelnemende steden.
Alternatief op maat
Cambio zag het aantal gebruikers in 2022 stijgen met 33% in Mechelen, tot in totaal 2.369. Het aantal Poppy-gebruikers steeg van 859 naar 2.095, een toename met 144%. Klimaan is een nieuwe speler met vier elektrische wagens. Zij kunnen rekenen op vijftig gebruikers die meer dan 400 ritten aflegden. Ze willen hun aanbod dit jaar verder uitbreiden.
“Door de nieuwe wetgeving worden auto’s op fossiele brandstoffen steeds duurder en nadeliger,” stelt Vanmarcke. “Het zet mensen aan het denken over het nut van een privéwagen, over hoeveel ze die nog gebruiken en over de mogelijke alternatieven. Met ons spreidingsplan voor deelwagens bieden we Mechelaars een alternatief op maat aan, vlak bij hun woning en zonder parkeerzorgen.”
Meer gebruikt
In Lier kent Cambio ook een aardige groei. Het aantal gereden kilometers nam er in een jaar tijd toe met 44%. Het aantal gebruikers groeide aan met 42%. “In 2021 hadden we dertien Cambio-wagens in de stad. Nu zijn er dat vijftien en er komen er binnenkort nog enkele bij”, zegt schepen van Mobiliteit Bert Wollants (N-VA). “De verklaring voor de stijging is dus niet te zoeken bij meer wagens. De huidige wagens worden meer gebruikt, wat enkel positief is.”
LEES OOK. Na enkele grote steden en de luchthavens krijgt nu ook Lier deelwagens van Poppy
De wagens van Poppy rijden nog maar sinds november rond in Lier. “Het systeem is zich dus nog volop aan het zetten”, stelt Wollants. “In de loop van dit jaar verwachten we een beter inzicht te krijgen in de absolute cijfers van deze aanbieder.”
In Heist-op-den-Berg -een uitgestrekte gemeente die in regio Rivierenland enkel Mechelen moet laten voorgaan wat het aantal inwoners betreft- heeft Cambio twee deelwagens. “In de toekomst willen we nog meer op deelmobiliteit inzetten”, zegt schepen van Mobiliteit Katleen Vantyghem (N-VA). “Dat doen we onder meer door bij woonontwikkelingen plaats voor deelwagens te laten voorzien. Een werkgroep brengt in kaart waar er op die manier deelwagens komen en waar er dan nog gaten moeten opgevuld worden voor een goeie dekking. Je merkt dat mensen er steeds meer open voor staan, dus werken we eraan.”