Voka, het Vlaams netwerk van ondernemingen, voerde in de afgelopen 2 jaar bij zo’n 2.000 Vlaamse ondernemingen een digitale doorlichting uit. Die digiscan levert een beeld op van hoe digitaal matuur een onderneming is. Op het vlak van cyberveiligheid heeft slechts één op de twee bedrijven een eigen digitale beveiligingsstrategie. Dit is wel een lichte verbetering ten opzichte van 2020 toen slechts 40% van de bedrijven zo’n strategie had. Het is verder opvallend dat minder dan de helft van de ondernemingen nieuwe technologische evoluties als artificiële intelligentie actief opvolgt.
“Onze bedrijven zijn vandaag onvoldoende mee met de digitale omslag”, stelt Hans Maertens de (West-Vlaamse) gedelegeerd bestuurder van Voka. “Zowat de helft van onze ondernemingen gaat onder de lat door, zowel qua cyberveiligheid als artificiële intelligentie. Laat deze resultaten een wake-up call zijn. Zonder digitale beveiligingsstrategie zijn ondernemingen kwetsbaar in een snel digitaliserende omgeving. Voka wil ondernemingen bijstaan en biedt verschillende oplossingen aan. Samen groeien vereist een sterke digitale versnelling.”
Werk op de plank voor kmo’s uit de maakindustrie
De digitale doorlichting gebeurde grondig. Elke digiscan onderzocht verschillende bedrijfsdomeinen: strategie, organisatie, infrastructuur, klanten en leveranciers, productie. De doorlichting vond plaats in samenwerking met Deloitte Private en met ondersteuning van Vlaio (Vlaams Agentschap Innoveren & Ondernemen).
Eén van de meest opvallende vaststellingen had betrekking op de grote van een bedrijf. Grote bedrijven bleken in de praktijk toch heel wat beter voorbereid dan de kmo’s. Voor Hans Maertens is het duidelijk: kmo’s zijn een voorbeeld van flexibiliteit, maar moeten zich nu ook flexibel genoeg tonen om op vlak van cyber security niet langer de trein te missen.
Andere merkwaardige vaststelling: ook ondernemingen in de dienstensector scoren significant beter dan bedrijven uit de maakindustrie. Dienstenleveranciers zijn doorgaans wendbaarder. Ze worden al langer geconfronteerd met klanten die op zoek zijn naar oplossingen, eerder dan naar producten, wat maakt dat ze een terugverdienmodel hebben dat zich beter leent voor digitale transformatie.