Frans Muller en Delhaize Frans Muller en Delhaize. Foto's: ANP en Jimmy Kets

Ahold Delhaize ziet omzet met 16% toenemen, maar wil kosten dit jaar drukken en dan vooral in België

De groep Ahold Delhaize heeft tijdens het vierde kwartaal van vorig jaar de omzet aan de huidige wisselkoersen met 15,9% zien toenemen, tot 23,36 miljard euro. Bij constante wisselkoersen ging het om een toename met 8,1% , met een stijging van 9,2% in de VS (14,8 miljard euro) en van 6,2% in Europa (8,6 miljard euro). Dat heeft de retailer woensdagochtend bekendgemaakt.

De cijfers zijn beter dan analisten gepolst door Bloomberg verwacht hadden. Zij waren gemiddeld genomen uitgegaan van een omzet van 23,19 miljard euro voor het vierde kwartaal. De onderliggende operationele winst steeg tijdens het vierde kwartaal met 22,4% (13,8% bij constante wisselkoersen), tot 1,03 miljard euro. De onderliggende operationele marge kwam uit op 4,4%, waar analisten gemikt hadden op 3,81%.

Ahold Delhaize heeft volgens topman Frans Muller tijdens het vierde kwartaal hard ingezet op het onder controle houden van de kosten, om de impact van de inflatie waar mogelijk te kunnen temperen. Er werd vorig jaar voor 979 miljoen euro aan kosten bespaard, ruim 100 miljoen euro meer dan aanvankelijk gepland.

Over heel 2022 boekte Ahold Delhaize een omzet van net geen 87 miljard euro, een toename met 15,1 procent aan de huidige wisselkoersen en met 6,9% bij constante wisselkoersen. De onderliggende operationele winst steeg bij constante wisselkoersen met 3,5%, tot 3,73 miljard euro. Topman Frans Muller noemt 2022 een uitdagend jaar, “waarin we tweecijferige inflatieniveaus gekend hebben die we in veertig jaar niet meer gezien hadden, eeen energiecrisis veroorzaakt door de oorlog en de aanhoudende gevolgen van de wereldwijde coronapandemie”. Delhaize heeft daarom 218 miljoen euro aan product-, voedsel- en geldschenkingen gedaan aan voedselbanken en ngo’s, en Delhaize Belgium schonk noodgeneratoren aan het Oekraïense Rode Kruis.

Besparingen in België

Voor 2023 verwacht Muller dat dit jaar mogelijk nog uitdagender wordt dan vorig jaar. De inflatiniveaus zullen vooral tijdens de eerste jaarhelft hoog blijven. De merken van Ahold Delhaize moeten daarom verder blijven werken aan het terugdringen van de kosten. De Standaard en De Tijd berichten dat Muller zei dat met name in België de kosten gedrukt moeten worden. Delhaize zal daarvoor nauwer moeten samenwerken met Albert Heijn. Muller antwoordde volgens de kranten slechts onrechtstreeks op de vraag of er ook ontslagen zullen vallen. “In Centraal- en Oost-Europa ging die oefening gepaard met ontslagen.”

De grootste besparingen in België zijn bij Delhaize te vinden, dat in ons land veel groter is dan Albert Heijn. De organisatie bestaat er ook al veel langer, waardoor er verhoudingsgewijs meer medewerkers met een hoge anciënniteit zijn.  Muller zei volgens De Standaard en De Tijd ook dat België een lastige markt is, omdat er te veel supermarktspelers zijn, te veel supermarkten en te veel winkelruimte. “Daarbij komt de automatische loonindexering, die we alleen in België hebben. Ze is een zware last voor bedrijven met veel personeel, zoals supermarkten.”