De Duitse kanselier zakte dinsdag af naar Zeebrugge, voor een Belgisch-Duitse energietop, de eerste in zijn soort. Dat was niet toevallig. Zeebrugge is sinds de Russische inval in Oekraïne uitgegroeid tot een cruciale schakel in de belevering van aardgas uit onder meer Noorwegen en vloeibaar gemaakt gas (lng) uit de VS en Qatar naar de rest van Europa.
LEES OOK. Drijvende lng-terminal in Terneuzen is “niet haalbaar”
Het is die samenwerking tussen Europese landen die er voor heeft gezorgd dat Europa niet in een recessie is beland, benadrukte premier De Croo. “Door samen te werken is een recessie vermeden.” Beide landen willen die samenwerking nog uitbreiden. Zo is het de bedoeling dat beiden hun waterstofinfrastructuur tegen 2028 aan elkaar koppelen.
Ook de capaciteit om aardgas te vervoeren richting Duitse grens zal fors worden opgetrokken, nog tegen eind dit jaar. Behalve aardgas en waterstof willen Duitsland en België ook meer elektriciteit gaan uitwisselen. Hoogspanningsnetbeheerder Elia en zijn Duitse tegenpool Amprion denken over de bouw van een tweede hoogspanningsverbinding tussen beide netten.
Sleutelrol voor Port of Antwerp-Bruges
De haven van Antwerpen en Zeebrugge ligt in het midden van verschillende belangrijke industriële clusters en op een energiekruispunt in het hart van Europa. “Als wereldhaven ziet Port of Antwerp-Bruges voor zichzelf een sleutelrol weggelegd in de import, lokale productie, verwerking en doorzet van groene waterstof en derivaten naar het hinterland”, klinkt het in het persbericht.
LEES OOK. België zet vaart achter transitie naar waterstof, hoofdrol voor Antwerpse haven
“15% van de toevoer van LNG en aardgas naar Europa loopt vandaag via de haven van Zeebrugge, en dat maakt van onze haven één van de belangrijkste toegangswegen voor gas naar Duitsland en het Europese achterland. In de haven van Antwerpen zijn er dan weer tal van vooraanstaande Duitse chemische bedrijven gevestigd, die ook nauw verbonden zijn met de Duitse industrie”, zegt Jacques Vandermeiren, CEO van Port of Antwerp-Bruges. Hij voegt daar aan toe dat de haven concrete plannen uitwerkt om duurzame waterstof en waterstofdragers naar Duitsland te transporteren.
LEES OOK. Project voor grootschalige CO2-opvang in haven krijgt 145 miljoen euro Europese steun