Hoe doe je dat? 35 jaar een toonaangevend communicatiebureau blijven voor tal van nationale en zelfs internationale merken? Wat is de geheime formule? “Constant vooruitdenken”, zo vertellen eigenaars en zaakvoerders Piet Coucke en Koen Verbauwhede van AB Creations (kortweg AB) uit Waregem. Maar vandaag kijken de twee heren toch ook graag even achterom, vanaf het prille begin tot nu.
In de beginjaren scoorde AB meteen met de naam Quick Step, bedacht eind de jaren tachtig. Ook de gekende tv-spots van Recupel met de mannen en vrouwen in lampen-outfit waren het werk van AB. Internationale kleppers als Samsonite, Berlitz en McCain of nationale merken als Delta Lloyd Bank, Barco, Vichi en Bel&Bo zijn of waren allemaal jarenlang klant bij AB. “Maar ook voor kleinere, lokale klanten werken we met evenveel plezier”, aldus creatief directeur Piet Coucke. “Iedereen die onze visie deelt, is welkom,” vult accountdirector Koen Verbauwhede aan. “We zijn op ons sterkst als we op basis van een stevige merkstrategie een onderscheidend merkverhaal ontwikkelen dat we uitrollen met goed gekozen middelen. Websites, grafisch werk, sociale media, radiospots, video … alles kan, zolang het de boodschap, het merk en waar mogelijk ook de sales resultaten versterkt.”
Investeren in mensen
Mee zijn met de laatste innovaties in marketing en communicatie is al 35 jaar dé uitdaging maar ook de rode draad door het verhaal van AB. “En dat lukt, door constant vooruit te denken en te anticiperen op ontwikkelingen, enkel zo zijn we blijven groeien,” vertelt Piet Coucke. “Maar groei betekent voor ons niet eindeloze groei in personeelsbestand. We investeren liever in onze kern van vaste medewerkers en omringen hen met freelance specialisten die nog beter thuis zijn in specifieke materie.” Koen Verbauwhede vult aan: “Van die keuze hebben we nog geen halve seconde spijt. Specialisatie in allerlei deelgebieden wordt steeds belangrijker, maar je hebt die experten niet 7 dagen op 7 nodig.”
Hybride aanpak
Een typevoorbeeld van de hybride AB-aanpak is het recente werk voor Meubelen & Keukens Crack. Met de hulp van AB evolueerde de West-Vlaamse KMO de voorbije jaren van klassieke winkelketen met de nadruk op offline verkoop tot een echte interieur-inspirator met een stevige digitale poot. Inclusief herpositionering en nieuwe merkinvulling.
Daar kwam ook nog creatief campagnewerk bij kijken zoals een nieuwe huisstijl en het maken van video’s en radiospots, maar ook digitaal specialistenwerk zoals diepgaand onderzoek van online zoekgedrag. “Sommigen noemen dat een cross-channel aanpak, wij noemen dat gezond verstand,” lacht Koen Verbauwhede.
Voor Piet Coucke moge het duidelijk zijn: “Waar we 35 jaar terug nog meer op buikgevoel konden afgaan, is het inzicht in data nu steeds belangrijker. Maar één zaak is nooit veranderd: als communicatiebureau is het onze job om alles in vraag te stellen, onszelf voortdurend heruit te vinden en ook de klant zo’n spiegel voor te houden. Als het aan ons ligt, gaan we dat nog jaren doen.”