Over de historiek van Davy Jonckers kunnen we kort zijn. Wie hem kent of zijn ondernemersverhaal al ergens heeft gelezen, weet dat hij heel vroeger nog werkte als hoefsmid: een kinderdroom die in vervulling ging. Tot een jonge hengst met een welgemikte trap, een einde maakte aan die carrière. Nog heel even verdiende hij de kost als verhuizer, maar al snel bood het ondernemerschap een uitweg. Of hij misschien in zijn vriendenkring wat technisch personeel kon gaan ronselen? Zeker. Toen die activiteit begon te lopen, bouwde hij daar zijn eigen zaak rond uit. En hoe…
Als voorgerecht serveerde de chef van Mardaga: Tarbot / Groene Asperges / Butternut / Blanke Botersaus
Met als wijn: Château Turcaud, Entre-Deux-Mers, Bordeaux, Frankrijk.
“De tent draait vanzelf”
Vandaag is Yontec gebouwd op een hecht team van managers, bedienden en zo’n 160 techniekers, die overal in het land het onderhoud van industriële machines verzorgen. Een fantastisch groeiparcours, dat Davy samen met bestuurder en mede-aandeelhouder Peter Manet heeft uitgetekend, én waargemaakt. Een bijzonder complementair duo, waarbij Manet zich focust op de cijfermatige kant van het verhaal, en Jonckers zich ontfermt over het commerciële en vooral het menselijke luik van de onderneming. “Mijn voornaamste taak is heel simpel: zorgen dat onze medewerkers content zijn”, zegt hij. “Want als zij hun werk graag en goed doen, zijn onze klanten tevreden en groeit onze business. Dat is het basisrecept, voor elke onderneming, trouwens. Ik moet dan ook niets kennen van techniek. De vakkennis zit integraal bij onze collega’s op de baan. Als zij gemotiveerd zijn, zich kunnen bijscholen, zich thuis voelen bij Yontec, betrokken worden en de waardering van de bedrijfsleiding voelen, dan draait de tent vanzelf.”
In alle bescheidenheid minimaliseert Jonckers zijn aandeel in het succes. “Waar ik wel fier op ben, is dat we een verschil maken in de sector door niet louter ‘uurtje factuurtje’ bij onze klanten langs te gaan. Onze mensen zijn getraind om daadwerkelijk een toegevoegde waarde te bieden. Yontec is uitgegroeid tot een echte dienstverlener, met mensen die hun vak kennen en direct inspelen op de actuele noden in ieder bedrijf. Het klinkt misschien cliché, maar wij luisteren naar de klanten en denken mee aan oplossingen. Dat in de praktijk brengen, geeft vertrouwen en zorgt voor contracten op lange termijn.”
Als hoofdgerecht werd geserveerd: Ierse runderhaas / Marktgroenten / Pommes Dauphines/ Bearnaise.
Met bijpassende wijn: Monte Da Peceguina, Malhadina, Alentejan, Portugal.
“Wij zijn lokaal verlengstuk”
Een andere strategische keuze die Yontec vleugels geeft, is de samenwerking met grote, internationale machineleveranciers en logistieke bedrijven. “Er zijn tal van grote fabrikanten die geen eigen service-afdeling in België of de buurlanden hebben”, legt Davy uit. “Daarnaast zijn er heel wat logistieke spelers die alle technische installaties liever door een lokale partner laten beheren. Zij doen een beroep op ons als technisch vertegenwoordiger van hun bedrijf. Yontec ontzorgt hen dus volledig, gaande van de interne of externe helpdesk die we voor hen opzetten, over de daadwerkelijke uitvoering van snelle interventies en het periodieke onderhoud, tot de volledige administratieve afhandeling. Een interessante formule voor beide partijen. In dit marktsegment kunnen we nog sterk groeien.”
“Ik moet helemaal niks van techniek kennen. Die expertise ligt voor 100% bij mijn medewerkers.”
“100 man extra? Dat kan morgen al.”
Een topbedrijf, dat meer dan ooit razend ambitieus is. “De doelstellingen zijn duidelijk”, aldus Davy. “Over 5 jaar willen we met 500 werknemers zijn en 50 miljoen euro omzet draaien. Een forse sprong, inderdaad. Maar we voelen ons nu pas helemaal klaar om die groeispurt in te zetten. In de eerste plaats omdat ons team er klaar voor is. Iedereen heeft de expertise, ervaring en drive om er volledig voor te gaan. Ten tweede zijn we nu zodanig geautomatiseerd dat een groter volume makkelijk kan ingepast worden. Planning, uurregistratie, facturatie,… en dat alles netjes gekoppeld in onze BI-software: Het staat zodanig op punt dat we in principe met 100 extra techniekers geen extra bedienden moeten inzetten of ingrijpend aan de organisatie moeten sleutelen. De upscaling kan dus naadloos verlopen. En tot slot hebben we nu ook de financiële stabiliteit om niet alleen organisch, maar ook via acquisities te groeien. Tot op heden hebben we nog geen overnames gedaan, maar nu kijken we wel naar opportuniteiten. Niet alleen bedrijven die hetzelfde doen in andere regio’s interesseren ons, maar ook zij die in de breedte een aanvulling op onze dienstverlening kunnen betekenen. Denk bijvoorbeeld aan de ‘white collars’, dus profielen als ingenieurs en projectmanagers.”
En een klassieker als dessert: vers geklopte sabayon.
Vergezeld van een lekker lokaal wijntje: Gewürztraminer, Aldeneyck, Maaseik, België.
“Nu pas klaar voor versie 3.0”
Verdrievoudigen in technisch geschoolde mensen: het lijkt in de huidige arbeidsmarkt een onmogelijke opdracht. “Heel eerlijk? Bij ons valt het nog wel mee om extra mensen te vinden. Onze huidige medewerkers zijn uitstekende ambassadeurs, die via mond-tot-mondreclame nieuwe collega’s aanbrengen. Het gaat rap rond in de sector als een werkgever en de bedrijfscultuur die er heerst, gewaardeerd wordt. We doen er dan ook alles aan om dat familiale karakter telkens opnieuw waar te maken. Niet artificieel, maar authentiek. Dat werpt zijn vruchten af.”
Over zijn eigen toekomst is Davy Jonckers duidelijk. “Ik heb voor mezelf uitgemaakt dat ik de rol vervul waar ik blij van word. Die ligt vooral in het enthousiasmeren van onze mensen. Samen met Peter en onze raad van advies zetten we de lijnen uit, maar de invulling gebeurt op een manier die mij ligt. Als we dat kunnen verzoenen met onze zakelijke objectieven, zit Yontec nog maar aan het begin van een mooi groeiverhaal. De nieuwe dimensie, zeg maar de versie 3.0, die staat er nu pas aan te komen. Ik kijk er in ieder geval met bijzonder veel goesting naar uit.”
“Ik vervul alleen nog de rol waar ik zelf blij van word.”