Het is niet de eerste keer dat er bij Volvo Car Gent geen wagens van de band rollen door een wereldwijd chiptekort. Al sinds de heropstart na de eerste coronagolf in 2020 heeft het bedrijf de productie af en toe moeten onderbreken omdat de producenten van de microchips niet konden volgen.
LEES OOK. Volvo Car Gent bouwde meer wagens in 2022, maar chiptekorten bleven wegen op productie
Het wereldwijde tekort aan halfgeleiders dwong Volvo Car Gent vorig jaar tot een veertigtal ongeplande niet-productiedagen. “Maar we zijn niet de enige fabriek die de productie even moet stoppen”, zegt woordvoerder Barbara Blomme. “Het basisprobleem ligt bij de producenten van de semi-conductoren. Die tekorten zijn een echt sectorprobleem.”
Werkloosheid
In de Gentse fabriek werken ze met iets meer dan 7.000 werknemers. Daarmee is Volvo Car Gent de grootste industriële werkgever van Vlaanderen. De arbeiders die zich bezighouden met de productie worden volgende week op werkloosheid gezet. “Maar ze kunnen ook worden opgeroepen voor een opleiding”, zegt Blomme. “We zullen niet met 7.000 zijn, maar er blijven mensen aan de slag en de onderhoudsactiviteiten kunnen gewoon doorgaan.”
De beslissing om de productie stil te leggen werd woensdagmiddag door het moederbedrijf genomen in samenspraak de leidinggevenden van Volvo Car Gent. “Maar het is niet dat dit van de ene dag op de andere beslist werd”, aldus Blomme. “We hadden het ook graag anders gezien.”
Of de stillegging een groot effect zal hebben op de cijfers van de fabriek is moeilijk te zeggen. “Het is ook overmacht voor ons”, aldus de woordvoerder.