De titel wordt toegekend na een ‘challenge’ waarbij deelnemende bedrijven 6 weken lang hebben gewerkt aan de mentale veerkracht van hun medewerkers. Op basis van een voor- en nameting kon organisator Ready2Improve de winnaar aanduiden. Wouter Goris van Ready2Improve legt uit: “We hebben eerst de veerkracht van de werknemers in kaart gebracht aan de hand van de app van BioRICS, waarmee in real time het stressniveau, en dus het mentale energieverbruik, wordt gemeten. Na een intensief begeleidingsprogramma van 6 weken, gericht op de verbetering van de mentale veerkracht, worden de objectieve parameters en algoritmes opnieuw berekend. Met een vooruitgang van 13% zette Officenter het beste resultaat neer en mogen zij zich een jaar lang het meest veerkrachtige bedrijf van Vlaanderen noemen.”
Christa Jouck, CEO van Officenter, is blij met de prijs. “We bestaan ondertussen 12 jaar en vanaf dag 1 hebben we de creatie van een leuke werkplek in ons DNA opgenomen”, zegt ze. “Dit bereik je niet alleen door een barbecue te organiseren, een teambuilding of een ijsjeskar te laten langskomen. Minstens zo belangrijk is het algemeen wellbeing-beleid. Zo krijgen de werknemers van Officenter jaarlijks drie sessies met een coach cadeau. Wat er daar besproken wordt, is tussen de werknemer en de coach. Dit kan over heel persoonlijke zaken gaan en daar hoef ik niets over te weten. Voor mij is het belangrijk dat de mensen zich goed voelen en als ik daar als werkgever op één of andere manier kan in bijdragen, dan doe ik dat graag. Net zoals voor mijn personeel, ga ik ook voor onze klanten voor de langetermijnrelatie. Het is in dat kader dat we met Officenter besloten de zes weken durende challenge van Ready2Improve niet alleen met onze eigen medewerkers te doen, maar deze ook aan te bieden aan onze klanten. En dat bleek een groot succes.”
Om op Blue Monday tot veerkrachtigste bedrijf gekroond te worden, is voor Christa Jouck een grote eer. Ze is trots op de 85 werknemers van Officenter én op de klanten: “Wanneer onze eigen werknemers en de werknemers van onze klanten zich goed voelen en in een optimale sfeer kunnen werken, zorgt dit vanzelf voor kruisbestuiving tussen de verschillende ondernemingen en activiteiten. Zo hebben we grafische bureaus die voor advocatenkantoren werken en zijn sommige klanten zelfs al gefusioneerd. Ook naar de toekomst toe zullen we sterk blijven inzetten op onze Sustainable Development Goals (SDG’s). Onder andere met Ready2Improve bekijken we wat we in 2023 hierrond kunnen organiseren.”