PINK MONDAY Nationale bedrijven zoals Torfs kleuren roze op Pink Monday. Foto: Pink Ribbon vzw

Pink Monday maakt borstkanker bespreekbaar op de werkvloer

ANTWERPEN - Meer dan vijftig Belgische bedrijven zetten hun schouders onder de actie van Pink Ribbon vzw om van Blue Monday een Pink Monday te maken. Samen willen ze op maandag 16 januari het taboe rond borstkanker op de werkvloer doorbreken.

Verschillende bedrijven kleuren vandaag roze. Op Pink Monday geven ze het signaal dat hun werknemers bij hen terechtkunnen op het moment dat ze de diagnose van borstkanker krijgen. Bovendien zullen de bedrijven de betrokken werknemers maximaal ondersteunen bij hun terugkeer naar het werk. Die steun is immers cruciaal om het reïntegratieproces zo soepel mogelijk te laten verlopen.

Aan de tweede editie van Pink Monday nemen nationale bedrijven met lokale filialen deel zoals Hema, Louis-Delhaize, Carrefour, Unique, Torfs en Ava. Daarnaast doen ook Antwerpse bedrijven mee, bijvoorbeeld youEngine en Motrac. Zij organiseren verschillende kleine en grote acties, zowel fysiek als digitaal. Logo’s worden bijvoorbeeld voor één dag roze gekleurd of er worden Pink Lunchboxen verdeeld. Bedrijven kunnen ook (proberen te) ontsnappen uit de digitale Pink Monday Escape Room van Pink Ribbon vzw.