Dieselmotoren voor de auto industrie: iets van het verleden en niet van de toekomst? Vergeet het. Dumarey en Renault gaan er van uit dat er ook in de komende periode altijd plaats zal zijn voor dieselmotoren. De wereldmarkt is immers groot genoeg en niet overal staat men klaar om wagens aan te drijven zonder fossiele brandstoffen.
Renault besteed een deel van de productie (niet alles) van nieuwe dieselmotoren nu ook uit, zo schrijft de krant De Tijd. Sowieso moeten de nieuwe dieselmotoren beantwoorden aan de hoogste milieu-normen – Euro 7 – zoals opgelegd door Europa. Voor de Punch Group van Guido Dumarey gaat het in elk geval om een belangrijke referentie en om verzekerde omzet en tewerkstelling bij Punch Torino.
Cruciale expertise
Bijna dag op dag twee jaar terug (februari 2020) kocht de onnavolgbare Dumarey met zijn Punch Group een in Turijn gelegen onderzoekscentrum van de Amerikaanse autobouwer General Motors (GM). Dumarey heeft al altijd een grote voorliefde gehad voor de autosector in al zijn varianten.
De Punch Group mocht krachtens het akkoord blijvend diensten aanbieden aan General Motors, maar mocht gelijktijdig ook nieuwe markten en dito technologieën verkennen. Dat is exact wat er nu gebeurt met Renault. De Amerikaanse multinational stampte het onderzoekscentrum, gespecialiseerd in aandrijftechnieken en engineering, destijds uit de grond in 2005. Volgens Guido Dumarey zorgde de overname van het competentie centrum voor een grote toegevoegde waarde. Hij wilde, zo zei hij in 2020, vooral ook zorgen voor nieuwe innovatieve toepassingen die de autosector ten goede moesten komen. Met Renault bewijst hij nu zijn grote gelijk.
foto: Guido Dumarey/Het Mediahuis