De koopjes staan voor de deur, maar volgens Milis is het haast onmogelijk om in te schatten hoe de wintersolden zullen verlopen. “Het is een heel rare aanloop naar de soldenperiode”, zegt hij. “Voor iedereen is het koffiedik kijken. Dat heeft alles te maken met de economische crisis. Het koopgedrag van de mensen zal in grote mate afhangen van hoe die crisis evolueert. Maar nu de gasprijzen opnieuw dalen, hebben we er wel goede hoop in.”
Dat de crisis een impact heeft op het bedrag dat shoppers uitgeven, merkten de handelaars de voorbije maanden al. “De verkoop was over het algemeen niet dramatisch, maar ook niet goed. Daardoor zijn heel wat handelaars met een grote stock blijven zitten”, klinkt het. “Dat heeft grotendeels te maken met de crisis, maar er zijn nog andere redenen. Zo zorgde het warme weer ervoor dat de wintercollectie veel moeilijker verkocht raakte. Al hangt het vaak van winkel tot winkel af hoe succesvol de afgelopen maanden waren.”
Hoge kortingen
Om de voorraden toch verkocht te krijgen, verwacht Milis dat heel wat handelaars meteen hoge kortingen zullen geven. “We hopen alleszins dat deze soldenperiode een succes wordt, want veel handelaars hebben het moeilijk gehad. De coronacrisis lag nog maar net achter ons toen de energiecrisis toesloeg. Die komt bij de handelaars dubbel zo hard aan. Enerzijds zijn er de klanten die meer terughoudend zijn en minder uitgeven, anderzijds worden ze ook zelf geconfronteerd met hoge energiefacturen en stijgende kosten.”
Speciale acties of activiteiten om shoppers naar Mechelen te lokken, organiseert Mechelen MeeMaken in januari niet. “Momenteel loopt de koppelverkoop, maar het is nog te vroeg om een goed zicht te hebben op hoe goed die verloopt”, zegt Milis. “Na de soldenperiode zal het snel Valentijn zijn en zetten we in op het Warm Welkom Weekend. Zo hopen we de klanten ook na de solden te kunnen overtuigen om onze Mechelse handelaars en horeca te bezoeken.”