FrieslandCampina Belgium maakt deel uit van het Koninklijke FrieslandCampina, één van de grootste zuivelcoöperaties in de wereld, met ruim 15.703 leden-melkveehouders in België, Nederland en Duitsland.
In België telt het bedrijf ongeveer 1.250 werknemers en heeft het vier vestigingen. Naast de commerciële zetel in Gent zijn er productielocaties in Aalter, Bornem en Lummen, die zijn gespecialiseerd in de productie van lang houdbare melk en zuiveldranken, room en desserts.
Uitbreiding
Het bedrijf wil in België zijn schaalgrootte in melkverwerking uitbreiden. De productielocatie in Aalter heeft immers meer Belgische weidemelk nodig voor de productie van lokale merken, alsook om aan de toekomstige marktvraag te voldoen en flexibeler in te spelen op veranderende consumentenbehoeftes.
Daarom kondigt het bedrijf een uitbreiding van haar coöperatief werkgebied aan. Vanaf 2023 zal de zuivelcoöperatie ook nieuwe leden werven in Oost- en West-Vlaanderen rond de productielocatie in Aalter.
Voordien beperkte het coöperatief werkgebied in België zich tot het noorden van de provincie Antwerpen. Het bedrijf deed al beroep op leveranciers in de regio, maar biedt hen nu ook de kans om een aandeel te verwerven wat voor meer financiële zekerheid zorgt.
Stabiliteit
“Wij leveren al drie generaties melk aan FrieslandCampina als leverancier”, zegt melkveehouder Jens Bultinck uit Lievegem, “Maar nu heb ik ook de mogelijkheid om lid te worden. Dat biedt mij verschillende voordelen: naast de toonaangevende melkprijs en de afnamezekerheid creëert dit meer stabiliteit in de bedrijfsvoering.”
“Daarnaast biedt het lidmaatschap mij de mogelijkheid om het bedrijf verder te verduurzamen en word ik hier ook voor beloond. Lid zijn geeft mij rust en meer zekerheid voor de toekomst.”
Met de uitbreiding van het coöperatief werkgebied toont FrieslandCampina zijn vertrouwen in de Belgische tak. “De uitbreiding vanaf 2023 is een grote mijlpaal voor de zuivelcoöperatie”, aldus voorzitter Sybren Ettema van de Coöperatie FrieslandCampina. “Het benadrukt nogmaals het strategische belang van België als één van de thuismarkten voor ons bedrijf.”