Luminus_afbeelding

Hoe moet u de elektrificatie van uw bedrijfsvloot aanpakken?

Er staat flink wat te gebeuren op het vlak van mobiliteit. De federale regering wil tegen 2026 alle nieuwe bedrijfswagens CO2-neutraal maken. Dit door de fiscale aftrekbaarheid van bedrijfswagens met een CO2-uitstoot sterk te reduceren vanaf 1 januari 2023.

Vanaf 2026 zullen enkel nieuwe elektrische bedrijfswagens nog van 100% aftrekbaarheid kunnen genieten. Daarom beslissen gaan meer en meer bedrijven de uitdaging aan en beslissen ze om over te schakelen naar een elektrische vloot.

Voordelig voor het milieu en de portefeuille

Lijkt de overstap van brandstofwagens naar een elektrische bedrijfsvloot te complex of duur? An Van Waes, Fleet & Mobility Manager bij Luminus deelt graag haar ervaringen met u. “Eerst en vooral biedt elektrische mobiliteit een belangrijke toegevoegde waarde voor uw bedrijf”, zegt An Van Waes. “Het is niet alleen financieel interessant, het verbetert ook de ecologische geloofwaardigheid van werkgevers én werknemers.”

“Als je gaat rekenen, zie je al snel dat de total cost of ownership (TCO) van een elektrische vloot lager ligt dan voor een wagenpark op fossiele brandstoffen, al was het maar omwille van de taksen. De levensduur van de auto’s is langer, de CO2-bijdrage lager en de aftrekbaarheid veel hoger. Ook voor de medewerkers zelf is het netto voordeliger omdat ze minder Voordeel Alle Aard (VAA) betalen.”

Stap voor stap naar een volledig elektrische bedrijfsvloot

Alles start met het overtuigen van het management. “We verduidelijkten in 2017 al dat we de financiële impact en de uitdagingen op vlak van CO2-reductie waar we als bedrijf voor staan nu moesten aanpakken en niet moesten wachten tot 2020”, zegt An. “Dan was het de kwestie om een draagvlak bij onze mensen te creëren. Naast de testritten, die al veel enthousiasme opwekten, organiseerden we zogenaamde EV-cafés, waarin we tijdens de lunch de vragen en bezorgdheden van onze medewerkers bespraken en hen probeerden gerust te stellen met onze aanpak en ons aanbod.”

Natuurlijk moest Luminus ook de geschikte partners vinden om een succes te maken van dit verhaal. “Samen met onze ‘Purchasing’-collega’s deden we een marktonderzoek naar de meest geschikte leasepartners en autoconstructeurs die onze visie deelden”, vertelt An Van Waes. “Door contracten af te sluiten met nieuwe partners en bestaande partners voortdurend uit te dagen om mee in onze richting te gaan, kunnen we onze medewerkers nu een mooi en breed aanbod aan wagens aanbieden, waarbij niemand aan comfort hoeft in te leveren.”

Luminus ondersteunt bedrijven

Luminus zorgt voor de begeleiding van klanten die ook overschakelen naar een elektrische vloot. “Bij Coca-Cola hebben we 137 laadpunten mogen voorzien op hun kantoorsite verspreid over verschillende parkings”, zegt Van Waes. “Ook Oleon, één van de belangrijkste producenten van oleochemicaliën, verkoos om met Luminus een partnership aan te gaan om hun verschillende sites in België, Duitsland en Frankrijk alsook de medewerkers thuis te voorzien van laadinfrastructuur. Door de beslissing om unaniem te kiezen voor een volledig elektrische vloot, werd het belangrijk voor Oleon om een betrouwbare partner te vinden die hen volledig wilt ontzorgen en bijstaan in de uitrol van laadinfrastructuur.”

Bent u ook van plan om uw vloot te elektrificeren? Laat u leiden door onze online gids.

Luminus, de energiepartner die samen met u het verschil maakt.