Afbeelding4 De nieuwe vrachtwagens voor defensie staan klaar in een gewone en een gepantserde variant. Foto Marc Peeters

Eerste DAF CF Military trucks geleverd aan Belgische Defensie

WESTERLO - President-directeur Harald Seidel van DAF Trucks heeft donderdagmiddag in de DAF-fabriek in Westerlo de sleutels overhandigd van de eerste in een reeks van 879 legertrucks die Defensie bij DAF heeft besteld. Seidel omschreef de vrachtwagens als ‘stoere indrukwekkende alleskunners’ De nieuwe trucks vervangen rollend materieel uit 1991 en 1996. Mogelijk krijgen die vrachtwagens straks nog een tweede leven in Oekraïne. Hierover valt eerstdaags een beslissing.

De levering van de eerste 150 nieuwe zware voertuigen aan eenheden van de Landcomponent en de Medische component is volop in voorbereiding. Wie tijdens de nationale feestdag aandachtig naar het nationaal defilé heeft gekeken, kon al kennis maken met de vrachtwagens.

Voor de opbouw van de CF Military voertuigen werkt DAF nauw samen met Tatra Trucks in Tsjechië. Dit bedrijf is onder meer gespecialiseerd in het bouwen van een all wheel drive aandrijflijn waarbij vierassige vrachtwagens dus trekkracht hebben op alle assen. Commercieel is er weinig vraag naar dit soort van vrachtwagens waardoor DAF daar zelf niet op inzet.

 

Harald Seidel (midden) overhandigt de eerste sleutel aan generaal-majoor Thierry Esser. Foto Marc Peeters

40 procent van de 879 vrachtwagens die Defensie heeft besteld, zijn uitgerust met geavanceerde beveiligde cabines die bestand zijn tegen onder meer explosies”, weet woordvoerder Rutger Kertstiens van DAF Trucks. “Ook die worden bij onze partner Tatra Trucks geproduceerd. DAF in Oevel bouwt de cabines voor de overige 60 procent van de vrachtwagens. Alle motoren worden geproduceerd bij DAF in het Nederlandse Eindhoven. De eindassemblage gebeurt opnieuw in Tsjechië.”

Meer concreet gaat het om 636 4×4 en 243 8×8 voertuigen. Onder meer door stevige off-road capaciteiten viel de keuze op DAF. Een opstapje van 50 centimeter nemen is voor de truck geen probleem. Ook de beperkte hoogte is een belangrijke troef van de CF Military truck. Zelfs bij transport van een 20 voets-zeecontainer is hij nog lager dan vier meter.

“Belangrijk is dat de sterk beveiligde vrachtwagen en de gewone uitvoering identiek dezelfde bediening hebben gekregen”, legt Kerstiens uit. “Als bestuurders één voertuig kennen, zijn ze dus meteen ook vertrouwd met de variant.”

 

De zandkleurige cabines voor legervoertuigen lopen in Westerlo van de band. Foto Marc Peeters

“De veiligheid van ons personeel en betrouwbaar materieel zijn van het allerhoogste belang,” benadrukt luitenant-generaal Frédéric Goetynck, directeur-generaal van de algemene directie Material Resources (DGMR). “De vervanging van de dertig jaar oude niet-beschermde vrachtwagens naar gepantserde voertuigen was nodig om de veiligheid van het personeel tijdens opdrachten te garanderen met voertuigen die een sterke alle-terreincapaciteit bieden binnen hun categorie.”

Onderhoud

De Belgische Defensie en DAF zullen in nauwe samenwerking het onderhoud van de CF Military voertuigen verzorgen, waarbij het DAF-dealernetwerk in België, met aangeduide steunpunten in Houthalen en Grâce-Hologne, een cruciale rol speelt. Voor onderhoud buiten de Belgische landsgrenzen staat het DAF dealernetwerk met ruim 1.100 locaties wereldwijd ter beschikking.

De volledige afwerking van het order loopt over drie jaar. Defensie denkt ondertussen ook na over wat er met de afgeschreven oude legervrachtwagens gaat gebeuren. “Momenteel wordt onderzocht of deze nog betekenisvol kunnen ingezet worden in Oekraïne”, meldde generaal-majoor Thierry Esser tijdens zijn toespraak. Minister van Defensie Ludivine Dedonder (PS) zal hierover op korte termijn knopen doorhakken.