Philip Daenen en Marc Veldeman

Veldeman neemt Franse keten met 300 vestigingen over

Veldeman Group, met hoofdzetel in Oudsbergen en bekend in ons land voor hun beddingmerk Velda, heeft Maison de la Literie overgenomen. Het gaat om een netwerk van ongeveer 300 beddenspeciaalzaken in Frankrijk. Marc Veldeman is meteen ook de nieuwe bestuursvoorzitter en zijn schoonzoon Philip Daenen is benoemd tot algemeen directeur.

Het was al in de jaren ’70 dat Pierre Elmalek van Maison de la Literie op een beurs de lattenbodems en latexmatrassen van Veldeman leerde kennen. Het was meteen de start van een mooie samenwerking tussen Elmalek en Veldeman, die onder meer resulteerde in de bouw van een Franse fabriek. In 2012 nam Veldeman Group al 50% van het kapitaal van Maison de la Literie over. Dat aandeel wordt nu opgetrokken tot 100%. Daarmee krijgt het Limburgse bedrijf een geïntegreerde keten in handen: van fabrikant tot eindverdeler.

“We zijn ervan overtuigd dat een dergelijk geïntegreerd model zinvol is”, zegt Marc Veldeman. “En dit zowel voor de toekomst van Veldeman als voor de toekomst van deze Franse merken. Het zal ons als groep niet alleen sterker maken, maar ons ook dichter bij onze eindklanten brengen.”

Deze verticale integratie zal beperkt blijven tot het Franse grondgebied. In alle andere landen, waaronder België, Nederland, Duitsland, Luxemburg, Noord-Europa en Spanje, blijft de samenwerking met een uitgebreid netwerk van zelfstandige retailpartners behouden.

Ook de derde generatie Veldeman in het bedrijf, dochter Valerie en schoonzoon Philip Daenen, spelen een belangrijke rol in deze overname. Marc Veldeman licht toe: “Ik heb zelf het bedrijf van mijn vader verder vorm gegeven en ik ben blij dat mijn dochter en schoonzoon nu mee aan het roer zitten. Zij zijn de nieuwe generatie die de hedendaagse consument beter begrijpt. De maatschappij verandert snel en daar moeten we op anticiperen. Detailhandelaren moeten bijvoorbeeld meer aanwezig en effectiever zijn in de digitale wereld. Duurzaamheid is een ander essentieel onderwerp waar we zwaar op inzetten. Dit betreft producten, maar ook organisatie, personeel, energie, vervoer, welzijn op het werk, enzovoort.”

Met Maison de la Literie erbij heeft Veldeman Group nu een omzet van 105 miljoen euro en een personeelsbestand van 510 mensen.