Afbeelding12 Foto Joren De Weerdt

Bleckmann draait op volle toeren: “Driemaal meer verzendingen dan door het jaar”

GROBBENDONK - De medewerkers van Bleckmann in Grobbendonk halen deze week per dag gemiddeld 150.000 artikels uit de rekken om die naar overal ter wereld te verschepen. Dat zijn er ongeveer driemaal zoveel dan normaal. “Black Friday blijft een absolute topperiode”, weet sitemanager Tom Leunckens van Bleckmann.

Black Friday komt uit Amerika vindt plaats de dag nadat de Amerikanen Thanksgiving hebben gevierd. Tijdens Black Friday bieden winkels en handelaars grote kortingen aan. Het fenomeen is overgewaaid naar Europa en aanvankelijk leidde dat op de vooravond van Black Friday en op de dag zelf tot een onwaarschijnlijke stijging van het aantal online bestellingen.

Bleckmann in Grobbendonk verzorgt de praktische kant van de online verkoop voor een 20-tal wereldspelers in de fashion sector. Het truitje dat u ’s avonds thuis online bestelt, gaat een uur later bij Bleckmann de deur uit. “De jongste tijd zien we dat onze klanten de periode waarop ze Black Friday kortingen gaan aanbieden meer en meer spreiden”, zegt Tom Leunckens.

“Het begint wat vroeger en het loopt wat langer door. Hierdoor wordt de drukte wat meer verdeeld. Dat geeft wat ademruimte. En dat is niet alleen voor ons interessant. Een pakje klaar maken en verzenden is één, maar dat moet dat ook nog door iemand aan huis afgeleverd worden. Maar ook zonder die absolute piekdagen blijft het een zeer drukke periode.”

 

Sitemanager Tom Leunckens. Foto Jan Van der Perre

Op een normale werkdag door het jaar stelt Bleckmann zo’n 450 mensen tewerk. Momenteel zijn er dat 650. “Om die extra mensen iedere keer weer te vinden, moet je al maanden op voorhand intens overleggen met onder meer interimkantoren”, weet Leunckens. “We hebben gelukkig een systeem uitgewerkt waarin een nieuw kracht al na een halve dag zelfstandig kan werken. Snelheid komt dan later wel. Ook onze opleiders zijn getraind om nieuwe mensen klaar te stomen.”

Retour

Bleckmann houdt ook voortdurend contact met de klanten om goed op de hoogte te zijn wanneer die welke kortingen gaan aanbieden. Organisatorisch wordt daarop ingespeeld. Enorme drukte in de verzending deze maand betekent per definitie dat het over een paar weken ook een stuk drukker gaat worden in de retour.

“Geen van onze klanten kampt met een probleem wat terugzendingen betreft, maar het is nu eenmaal zo dat er dingen terugkomen om uiteenlopende redenen. Ook de organisatie hiervan is een dienst die we onze klanten graag aanbieden. En als een drukke periode achter de rug is, werken we meteen in de richting van de volgende.”