Bij de vorige WK- en EK-edities waarop de Rode Duivels aantraden, stroomde het Geelse marktplein telkens vol met zowat vijfduizend voetbalfans om de wedstrijden op een reusachtig scherm te volgen. De omstandigheden waren toen uiteraard helemaal anders.
“Van het stadsbestuur vernamen we dat het vanwege het herfstseizoen geen materiaal zou huren voor vertoningen op de Markt. Daarop besloten we zelf de handen uit de mouwen te steken”, zegt Bastiaan Quets.
Samen met Zander Pelgroms en Mathias Vanuytsel vormt hij de drie-eenheid achter Blijven Plakken en Bamaza BV, die naast jongerencafé Kosmo op de Markt ook De Bloemfabriek in de oude bloemmolens in Geel-Ten Aard uitbaten. Die laatste locatie leek het trio aanvankelijk ook geschikt om de WK-partijen van het Belgisch elftal op groot scherm uit te zenden.
“Maar we beseften dat De Bloemfabriek toch echt wel te ver uit het centrum is. Gelukkig bleek fuifzaal De Waai in het stadshart op de wedstrijddata vrij te zijn. Daar bouwen we nu telkens voor de drie groepswedstrijden een fanzone op, om die nadien telkens weer af te breken.”
Ticketjes bestellen
Supporters en liefhebbers van een gezellige groepssfeer kunnen er zo op woensdag 23 november vanaf 18u terecht om in een gepast aangeklede zaal de match tegen Canada te volgen.
“Voor- en nadien en tijdens de rust speelt een deejay achtergrondmuziek, al is het niet de bedoeling om er een fuif van te maken”, zegt Bastiaan Quets. “Bij de wedstrijd tegen Marokko zondagmiddag plannen we ook wat kinderanimatie, zodat zij er wat plezier aan beleven.”
Opvallend is dat Blijven Plakken toegangstickets voor de wedstrijden verkoopt. “We waren dat aanvankelijk niet van plan, maar het stadsbestuur drong toch aan om een soort reserveringssysteem te hanteren. De capaciteit van zaal De Waai is duizend man, op die manier kunnen we de toevloed en beetje regelen.”
“Gratis tickets laten reserveren leek ons ook geen goed idee, omdat je dan niet zeker weet of de mensen ook echt gaan komen. Daarom vragen we 3 euro, plus een kleine reservatiekost. Als mensen moeten betalen, zijn ze sneller geneigd ook echt te komen. Bovendien krijgen ze voor die 3 euro bij het binnenkomen meteen een gratis drankje aangeboden.”
Tweehonderd verkocht
Gezien de algemene lauwe belangstelling voor het gebeuren in Qatar al heel wat grote fanzones voortijdig deed besluiten om hun WK-evenement af te blazen, lijkt het niet voor de hand te liggen dat De Waai snel een bordje ‘volzet’ moet uithangen.
“Het klopt wel dat de respons niet te vergelijken is met een WK in de zomer”, zegt Bastiaan Quets. “Maar voor de eerste wedstrijd hebben we al tweehonderd kaartjes verkocht. Dat valt dus nog mee. We hopen dat er toch meer mensen aan de deur gaan opduiken. En als de Rode Duivels tegen Canada winnen, kan dat ook een positief effect hebben voor de belangstelling voor komende zondag.”