Online shoppen is niet meer uit het dagdagelijkse leven weg te denken. Maar naast online shoppen sturen shoppers ook veel terug. In oktober bleek dat 3 op de 10 gekochte mode-artikelen werden teruggestuurd in 2021 omdat bijvoorbeeld de maat niet goed is. Dat is niet alleen slecht voor het milieu, maar ook voor de handelaars.
Shavatar kan een oplossing bieden voor dit probleem. In 2020 ontwikkelden oprichters Femke Dankaers en Geert Mertens een technologie waarmee je eenvoudig een digitaal 3D-beeld kunt schetsen van je lichaamsvorm. Zo geeft de tool advies over de juiste maat én de fit van kledij. Dat helpt enerzijds consumenten bij het plaatsen van online bestellingen en anderzijds zien modewinkels een daling in de maatgerelateerde retours. Meer dan twintig modemerken maken al gebruik van de technologie waaronder Unrun 4254, een Belgisch sportkledingmerk van topatletes en onderneemsters Olivia Borlée en Elodie Ouedraego.
“Eigenlijk is maatadvies slechts een eerste use case voor ons. We willen uitgroeien tot de wereldreferentie om 3D-lichaamsdimensies in kaart te brengen en te koppelen aan een bijna oneindig aantal toepassingen, ook buiten mode en maatadvies om”, aldus Femke Dankaers, medeoprichster en CTO. Om die ambities te realiseren, lanceert Shavatar een crowdfundingcampagne via het SPREDS-platform. “De campagne maakt deel uit van een grotere financieringsronde, die ons zal toelaten onze groeiambities waar te maken”, beaamt Geert Mertens, medeoprichter en CEO.
Met de opgehaalde middelen gaat Shavatar zijn Sizing- en Fitplatform verder uitbreiden met nieuwe functionalisteiten, de sales- en marketingsinspanningen opschalen alsook het team uitbreiden. “Het platform staat open voor iedereen en investeren kan vanaf 500 euro, waarbij de investeerder een belastingvoordeel geniet van 45% dankzij het Tax Shelter programma”, klinkt het nog.