Albert Heijn-Home-Shop-Center

Edegems bedrijf en Albert Heijn bouwen geautomatiseerd Home Shop Center

EDEGEM - Albert Heijn en Swisslog, een Edegems bedrijf dat magazijnautomatisering- en software aanbiedt, werken samen aan een nieuw, geautomatiseerd Home Shop Center (HSC). Het systeem zorgt ervoor dat medewerkers een deel van de boodschappen niet meer zelf uit de rekken moeten nemen omdat dit volledig automatisch gebeurt. Het HSC wordt vanaf het najaar van 2023 in gebruik genomen.

Het magazijn zal uitgerust worden met het systeem waarbij robots en bakken snel losse producten, zoals een pot pindakaas of een tube tandpasta, kunnen verzamelen. Op die manier zullen de boodschappenmandjes automatisch gevuld worden.

In totaal zullen er zo’n 300 robots door het nieuwe HSC rijden om de bestelde boodschappen te verzamelen. Voor de medewerkers wordt het werk daardoor lichter. “Samen met Albert Heijn hebben onze experts op het gebied van online boodschappen een unieke oplossing gecreëerd waarbij verschillende technologieën worden ingezet om een boodschappenkrat te vullen, te transporteren en te sorteren – aangestuurd door onze slimme SynQ software”, zegt Dirk-Jan de Vos, Head of Sales van Swisslog Benelux. “De gekozen technologieën zijn geselecteerd op basis van de product- en orderstructuur van Albert Heijn. We zijn trots dat Swisslog dit mooie project mag uitvoeren.”

De nieuwe locatie van ruim 25.000 m2 is naast innovatief ook duurzaam. Het gebouw is volledig glasloos en maakt gebruik van enkele duurzame energieoplossingen zoals zonnepanelen, een energiezuinige koelcel, energiezuinige ledverlichting en een warmtepomp voor de klimaatinstallatie in de kantoren. “In dit nieuwe Home Shop Center komen vernieuwing en duurzaamheid samen. Twee thema’s waar we bij Albert Heijn erg op inzetten”, reageert Marit van Egmond, CEO van Albert Heijn, tevreden. “We kijken uit naar de samenwerking met Swisslog. Dankzij deze slimme automatiseringsoplossing maken we het werk efficiënter en lichter voor onze collega’s. Hierdoor kunnen ze zich eens te meer focussen op hun cruciale rol, namelijk het optimaal verzorgen van de boodschappen voor onze klanten.”