Twee jaar na de opstart speelt het jonge bedrijf steeds verder in op de toenemende vraag aan geluidscomfort op de professionele markt.
Arthur Vanhoucke is economist van vorming en mag zich vandaag al een specialist noemen inzake de uitvoering van akoestische projecten.
“De stap om zelfstandig ondernemen te worden borrelde al langer.”, vertelt Arthur. “De mentaliteit zat er al van jongs af aan in om zelfstandig de zaken in eigen handen te nemen. Ik ben ervan overtuigd dat niet alleen de nodige opleidingen, maar des te meer mijn persoonlijke interesses en competenties, opgebouwd door de jaren heen, ertoe hebben bijgedragen om de stap tot zelfstandig ondernemen te wagen. De wilskracht om een project met mijn kennis en mijn persoonlijke creativiteit én motivatie, hebben geleid naar dit project. Elke dag wil ik nieuwe zaken realiseren, dat geeft mij grote voldoening. Maar de allergrootste voldoening die ik uit mijn job haal is om mijn klanten gelukkig te maken met het eindresultaat.”
Zin voor perfectie als handelsmerk
Arthur Vanhoucke focust zich op een gestructureerde voorbereiding in al zijn projecten. De zin voor perfectie is stilaan tot zijn handelsmerk uitgegroeid.
“Ik wil altijd alles tot in de puntjes afwerken, en als ik tevreden ben, dan weet ik zeker dat de klant dat ook is”, zegt Arthur. “Normaal moet dat omgekeerd te zijn, maar door zelf de lat dagelijks hoog te leggen en te streven naar perfectie, vertaalt zich dat in een automatische voldoening bij mijn klanten. Voor mij gelden als jonge ondernemer drie adagio’s: accuraat, ordelijk en stipt.”
Toenemende vraag naar akoestische oplossingen
Tegenwoordig wordt het welzijn op het werk, maar ook in de vrije tijd, mede bepaald door gevoelige prikkels waarbij de intensiteit van geluid een belangrijke rol speelt. Al te vaak gaat hiermee de concentratie en zelf gezondheid achteruit. Vandaar dus een toenemende belangstelling voor akoestiek in al zijn toepassingen. “In elke sector en in elke ruimte komt het aspect aan bod”, vindt Arthur Vanhoucke. “Denk hierbij aan burelen, klaslokalen, dokterspraktijken, sportzalen, productieruimtes, feestzalen, restaurants en zoveel meer. Tegenwoordig worden gebouwen strak aangekleed, met prefab betonnen wanden opgebouwd, grote glaspartijen voor het fenomenale zicht en met een interieur onder het motto ‘less is more’. Esthetisch oogt dit geweldig, helaas zorgt het voor nagalm problemen binnen de ruimte door de harde materialen, waardoor de spraakverstaanbaarheid drastisch achteruit gaat.”
Zowel esthetisch als akoestisch gaat Vanhoucke met zijn bedrijf op zoek naar de juiste materiaalkeuze om deze ruimtes aantrekkelijk om te toveren tot een akoestische en comfortabele leef- en werkomgeving. Acoustic Projects heeft daarbij ook oog voor het milieu. Zo biedt het onder meer het PETAC-product aan, een lichte akoestische plaat met het gebruiksgemak van een mdf-plaat. Deze plaat is 100% recycleerbaar en bestaat uit geperste polyesterwol die voornamelijk bestaat uit recycling van PET-flessen, wat zorgt voor een uitstekende geluidsabsorptie.
Naast het interieur aspect, richt Acoustic Projects zich ook voluit op de industriële lawaaibeheersing. “Bedrijven dienen in hun omgeving te voldoen aan de geluidsnormen binnen de milieuwetgeving (VLAREM II)”, zegt de jonge ondernemer. “Erkend geluidsdeskundigen zijn hiervoor de geschikte externe partij omdat zij studies kunnen schrijven en de pijnpunten in kaart kunnen brengen. Wij staan in nauw contact met deze partijen en de betrokken bedrijven om praktisch de oplossing te realiseren. Warmtepompen, afblaas- of aanzuigventilatoren, generatoren, compressoren zijn toestellen die vaak onlosmakelijk vast hangen aan de productie van een eindproduct. Indien deze de geluidsnormen overschrijden dient de plaatsing van geluiddempers of geluidsschermen ervoor te zorgen het aantal decibels te doen dalen.”
Mooie referenties
Dit jaar mocht Acoustic Projects al wat mooie referenties noteren, een bewijs van kwaliteitswerk. Zo mocht de jonge kmo één van de grootste wereldspelers in de farmaceutische sector bijstaan in de realisatie van haar akoestische voorzieningen. Zo’n werk mogen behartigen één jaar na de oprichting van de zaak ging de verbeelding van de jonge ondernemer te boven, beseft hij maar al te goed. “Een goede voorbereiding, een gedreven mentaliteit en een éénduidige communicatie naar de klant zorgen meestal al voor de helft van het werk op het terrein”, aldus nog Vanhoucke. “Met deze troeven probeer ik dagelijks mijn bedrijf te profileren op de markt.”