Hoge brandstof- en elektriciteitsprijzen, korte batterijduur van elektrische auto’s, verkeersongevallen en gezondheids- en klimaatproblemen zijn niets nieuws onder de zon. Toch wordt er te weinig aan gedaan. Waarom dan geen grote actie ondernemen met slechts een kleine inspanning, zo dachten ze bij CEO’s 4 Climate? Een sensibiliseringscampagne om consumenten aan te zetten tot slimmer rijden, moet naar een ecologisch vriendelijker verkeersbeleid leiden.
Vier argumenten pro
CEO’s 4 Climate doet dat aan de hand van een sticker die wordt verdeeld via verschillende partners zoals de voetbalclubs KRC Genk en KV Kortrijk, Kasteel Brouwerij Vanhonsebrouck, Novoto, Cardoen, Stad Brugge en een aantal Delhaize-winkels. Daarbij wordt opgeroepen om de maximale snelheid op autosnelwegen te verlagen naar 110 kilometer per uur. Dat zou volgens CEO’s 4 Climate een vierdubbel effect hebben: kostenbesparend, goed voor de gezondheid, goed voor het klimaat en goed voor de veiligheid op onze snelwegen.
“Door aan een constante, verminderde snelheid te rijden kunt u langer met een volle tank of batterij rijden, wat de dag van vandaag heel interessant is met de stijgende energie- en brandstofprijzen”, zo heet het. “Daarnaast heeft deze actie ook een positieve impact op onze gezondheid en het klimaat. Er zijn immers al sporen van luchtvervuiling terug te vinden in organen van ongeboren baby’s. Door u aan de constante snelheid van 110km/u te houden stoot u minder CO2 uit, minder NOx en minder fijnstof, wat het risico op roetdeeltjes bij foetussen verkleint. Bovendien zorgt de tragere snelheid ook voor meer verkeersveiligheid. Uw voet van de pedaal halen loont dus wel degelijk.”
De actie duurt één jaar en wordt afgesloten met een groot slotevent. CEO’s 4 Climate is een netwerk van klimaatbewuste ondernemers die met hun bedrijf willen inzetten op een duurzame toekomst.