De brouwerij Brussels Beer Project ging in 2013 van start in de Dansaertstraat. Negen jaar later is er naast de brouwerij in het centrum van de stad ook een brouwerij aan de Biestebroekkaai in Anderlecht en een taproom in Elsene.
Half miljoen flessen
Naast twee andere taprooms in Parijs en eentje in Japan heeft Brussels Beer Project ook een stevige verankering in het buitenland. Het exporteert naar acht landen buiten Europa en de uitvoer buiten Europa is goed voor meer dan een half miljoen flessen bier.
Maar volgend jaar komt daar een einde aan. “We zijn mede door onze export groot geworden”, vertelt medeoprichter Sébastien Morvan. “Het was sexy dat onze bieren overal ter wereld gedronken werden en persoonlijk was het interessant om op al deze plaatsen onze bieren in de kijker te zetten. Maar tegelijkertijd willen we ook een impact hebben op onze voetafdruk en beide zaken zijn niet combineerbaar.”
Lokaal werken
“Onze focus zal vanaf volgend jaar dus dichter bij huis liggen. We willen niet de grootste brouwerij zijn, maar wel de best mogelijke. Het is moeilijk om momenteel bijvoorbeeld aanvragen van Zuid-Korea te weigeren, maar we willen meer lokaal werken en met de mensen uit de buurt in contact komen.”
Brussels Beer Project verkoopt momenteel 83 procent van hun bieren in België, terwijl het gemiddelde voor Belgische brouwers op 27 procent ligt. “De coronacrisis heeft ons doen inzien dat de lokale verkoop belangrijk is. We willen onze cliënten ontmoeten en hen in de ogen kijken. Op economisch vlak is dit geen makkelijke beslissing, maar we willen ook naar de verre toekomst kijken.”
B Corp
De brouwerij maakte donderdag ook bekend dat ze het duurzame ‘B Corp’ label hebben verkregen. “We zijn in onze begindagen gestart met Babylone, een bier dat we brouwen met gerecycleerd brood. Dat bier belichaamt onze toewijding om een meer lokaal en circulair model te bouwen en in de loop der jaren zijn we daardoor ook andere samenwerkingen aangegaan. Het behalen van het ‘B Corp’ label is een start, we willen in de toekomst nog duurzamer worden.”