Recticel bereikte eind vorig jaar een akkoord over de verkoop van de soepelschuimactiviteiten voor 656 miljoen euro aan Carpenter. De beslissing was een tegenzet in de overnamesaga met Greiner. Dat Oostenrijkse bedrijf wilde Recticel volledig overnemen, maar daar wilde Recticel niet van weten en finaal mislukte het bod.
Maar voor de verkoop van de schuimactiviteiten aan Carpenter waarschuwde de Britse concurrentiewaakhond vervolgens dat de concurrentie in het gedrag dreigt te komen in het Verenigd Koninkrijk. Vorige maand volgde echter het nieuws dat de Competition and Markets Authority (CMA) een versnelde goedkeuringsprocedure wil volgen voor de deal.
Recticel zag de omzet in het derde kwartaal 42,7 procent of zowat 46 miljoen euro stijgen naar 153,5 miljoen euro. Maar daarvan komt 51,7 miljoen euro op het conto van de overname Trimo, een Sloveense producent van geïsoleerde panelen. De vraag bleef grotendeels in lijn met vorig jaar, met uitzondering van een soort isolatiepanelen gebruikt bij transport van coronavaccins op lage temperatuur. Daar was een daling omdat de pandemie ingedamd wordt.
Anders gesteld, was er niet echt een groei van de vraag. “De Europese bouwmarkt is heel uitdagend met hoge inflatie en wordt zwakker”, waarschuwt Recticel. In het derde kwartaal lagen de volumes iets lager dan in 2021, aldus CEO Olivier Chapelle.
Omwille van het “algemeen moeilijke klimaat” schuift Recticel daarom een ebitda-winst van de voortgezette activiteiten tussen 60 en 65 miljoen euro naar voren voor 2022. Tot nu toe had het bedrijf geen prognoses gegeven.