Unbossers – NVL – 3

Antwerpenaar wil bedrijven unbossen: “De beste manager is de klant”

ANTWERPEN, RANST - Nick Van Langendonck (39) lanceert samen met een groep van twintig bedrijfsleiders en experten Unbossers, een netwerkgroep die bedrijfsleiders wil overtuigen van een nieuwe managementstijl. "Werknemers hebben minder controle en meer vertrouwen nodig."

‘Nick The Unbosser’ – zo noemt hij zichzelf op LinkedIn – is in vele werelden thuis. Hij is econoom van opleiding, was medevennoot in een private equity fonds en werkte als bedrijfsconsultant voor onder meer Engie en Eni. Nu zet hij zijn schouders onder Unbossers.

“Het is het eindproduct van heel wat gesprekken die we onder bedrijfsleiders en experten hebben gevoerd. We vertalen dit nu naar een brand. Noem het een netwerkgroep of een klankbord voor ondernemingen. We brengen bedrijfsleiders die hun organisatie willen transformeren in contact met mensen die dat al hebben gedaan.”

Waar groeit het idee van zo’n klankbordgroep rond management en bedrijfstransformatie? Op Ibizi, zo blijkt. “Kijk naar de geschiedenis en je zal zien dat Ibiza een heel ‘unbosst’ eiland is. We hebben daar drie dagen lang een business-seminarie gehouden zonder agenda. Geen keynote speakers, geen goeroe’s. Gewoon leren van elkaar.”

Klant is koning, en manager

“In unbosst bedrijven gaat vrijheid hand in hand met discipline en intrinsieke motivatie. Het is niet de manager die iemand verantwoordelijkheidszin geeft, wel de gezamenlijke missie en de noden van de klant. Die weet tenslotte het beste welke waarde een bedrijf creëert. Het is belangrijk dat ondernemingen dagelijks met hen in contact komen, via bijvoorbeeld sociale media, en zo feedback ontvangen.”

Volgens Van Langendonck heeft een bedrijf geen nood aan mensen die zeggen dat je op tijd moet beginnen werken. “Ga je als klant naar een bedrijf waar mensen altijd te laat komen of zelfs niet komen opdagen? In een unbosst bedrijf gaat discipline uit van de eigen motivatie. Er zijn minder regels, maar de regels die er zijn, worden wel consequent afgedwongen.”

En dus zijn beslissingsautonomie en feedback cruciaal, besluit Van Langendonck. “In een typische managementvacature staat vaak een superman beschreven met veel verantwoordelijkheden. Niemand kan dat. Weg met de manager zeg ik niet; alle medewerkers optillen, dat wel.”