De provincie Antwerpen zet al verschillende jaren allerlei initiatieven op om de detailhandel in de zes grote handelskernen van de Kempen te promoten en te versterken. Maar terwijl die vooral de mensen uit de regio moesten aanspreken om wat meer lokaal te winkelen, mikt het concept van De Zes van de Kempen juist ver buiten de eigen grenzen. Want qua aantrekkingskracht moeten de winkelcentra van Geel, Heist-op-den-Berg, Herentals, Hoogstraten, Mol en Turnhout het nog altijd afleggen tegen die van Antwerpen, Mechelen, Leuven en de Nederlandse stedengordel met Breda, Tilburg en Eindhoven.
Shoppingbudget
“Uit onze data-analyses stellen we wel vast dat de 1.600 commerciële panden in die zes handelskernen, met onder andere 354 kledingwinkels, 423 horecazaken en 94 voedingswinkels, het goed doen bij het eigen publiek”, zegt Ben Op de Beeck, beleidsadviseur Lokale Economie van de provincie Antwerpen. “Kempenaars besteden drie kwart van hun fysieke shoppingbudget in de eigen regio. Op dat vlak is de koopbinding vergelijkbaar met die van de stad Antwerpen. Maar slechts een zesde van de omzet van de handelaars komt uit klanten van buiten de Kempen, terwijl de Antwerpse handelaars vijf keer zoveel omzet halen uit klanten van buiten de stad.”
Groeipotentieel
De verschillende besturen zien daarom nog een groot groeipotentieel in dat verre publiek. Onze regio ziet zich bovendien geconfronteerd met een opvallende tweespalt: de Kempen zijn als regio in heel Vlaanderen bekend én populair om de rust, natuur en fietsmogelijkheden, maar die bezoekers komen hier niet winkelen. “Al die bezoekers moeten klanten worden. Daarom lanceren we nu De Zes van de Kempen. Dat is een grote promotiecampagne die inwoners uit de rest van Vlaanderen, Brussel en Zuid-Nederland moet prikkelen om ook ons enorme handelsaanbod te komen ontdekken.”
Gezamenlijke website
Die campagne speelt de Kempen als bekend merk uit, maar wil tegelijkertijd de karakteristieke eigenheden van de zes handelskernen benadrukken. Via filmpjes en beelden op sociale media die de nieuwsgierigheid kietelen, wil het project mensen naar de gezamenlijke website lokken. Daar kunnen ze per stad of gemeente een wandelroute vinden die hen langs de opvallende en leuke winkels en horecazaken leidt. “De zes tochten samen doen meer dan honderdvijftig creatieve ondernemers aan die zich met passie voor hun product inzetten. Daarmee benadrukken we het verschil met de klassieke ketenboulevards die je in alle grote steden vindt. Aan de campagne zijn ook wedstrijdjes verbonden waarmee je kans maakt op een van de zes aankoopcheques van 250 euro”, zegt Ben Op de Beeck.
Specifieke doelgroepen
Opvallend is dat de campagne ook heel specifieke doelgroepen wil aanspreken om een welbepaalde stad te ontdekken. Want ieder van de Zes van de Kempen trekt nu in feite al een eigen publiek aan, dat de weg naar de winkels (nog) niet vindt. In Geel gaat het om de duizenden studenten, in Heist-op-den-Berg om de bezoekers van de vele evenementen, in Herentals om sportievelingen, in Mol om de honderdduizenden toeristen in de vakantieparken. Hoogstraten wil dan weer het culinaire meesterschap van de horeca in het voetlicht zetten, Turnhout het eigen Bourgondische karakter en de grafische industrie.
Monitoring
“Voor de campagne krijgen we financiële middelen van Europa, Vlaanderen, de provincie en de zes lokale besturen”, zegt Op de Beeck. “We monitoren continu het effect van de campagne, zodat we altijd kunnen bijsturen met gerichte advertenties. Ook met de Zes zelf zitten we geregeld samen om eventuele aanpassingen te doen.”